Forside * Tests

Anmeldelse af Focal Chorus 806 V

Indledning

Denne anmeldelse bringes i samarbejde med hjemmesiden: Hi-Fi for folket

Man kan sige meget om Frankrig og franskmændene, men specielle er de i hvert fald – og det tror jeg også, de til enhver tid selv vil sige. Det er et stolt folkefærd, som har en lang tradition for at gå deres egne veje, uanset hvad andre måtte synes om det. Fx er franskmænd notorisk dårlige til at tale engelsk, og er stolte af det, fordi de mener, at hele verden burde tale fransk i stedet.

Jeg er på ingen måde frankofil, men man må alligevel have en vis respekt for, at franskmændene gør, som franskmændene synes.

Og meget af det, som kan siges om franskmænd, kan også siges om det franske højttalerfirma Focal JMlab. Det er bestemt også et firma, som går sine egne veje, og de fremstiller fx selv deres højttaler-enheder, ligesom danske Dynaudio også gør det. Og så laver de højttalere til enhver pris – deres billigste model koster 995 kroner pr. stk, den dyreste model koster 499.995 kroner – ja, det er rigtigt, en rund million for et sæt.

Det sidste er ikke ligefrem Hifi for folket, men det er til gengæld Focal Chorus 806 V, som testen her drejer sig om. Det er en af de billigere modeller, den billigste model i den næstbilligste serie (700 er navnet på den billigste serie, 800 er en smule dyrere), prisen er 2495 kroner pr. stk. hos Hifi-Freaks.dk – altså en højttaler, som passer fint, hvis man har et budget på 10.000 til det samlede anlæg (fordi højttalerne bør udgøre ca. halvdelen).

Mine hjemmegjorte højttalerstandere er fremstillet til at skulle kunne klare standerhøjttalere af alle størrelser, og som man kan se på billedet, er de rigeligt store til de ret kompakte Focal Chorus 806 V, som måler 22,2 cm i bredden, 29,3 cm i dybden, og 39 cm i højden.

Højttaleren fås i to finishes, Ebony og Natural – og det er selvfølgelig Ebony (Ibenholt), som er vist her på billederne. Der er huller med gevind i bunden af højttalerne, som kan bruges til at spænde dem fast på de originale Focal standere, eller de kan bruges til at skrue spikes i bunden af højttalerne, men de følger ikke med, og jeg fandt det heller ikke nødvendigt at bruge dem.

Det er selvfølgelig også muligt at stille højttalerne i en reol eller stille dem på en hylde, også fordi de har basrefleksporten placeret foran. Men den bedste lyd får man helt klart ved at stille dem på en stander, så diskanten kommer i ørehøjde, og så højttaleren får masser af luft omkring sig – ja, faktisk så den fylder nøjagtig det samme som en gulvhøjttaler.

Højttaleren er, selvfølgeligt for denne størrelse, en 2-vejs konstruktion. Diskanten er Focals TNV 25mm inverterede dome-diskant af en aluminium/magnesium legering, som er meget let. Den er bygget over de samme principper som Beryllium-diskanten i Focals dyreste serier.

Mellemtone/basenheden er også bygget over Focals egne principper, selvom vi har med de billigste serier at gøre. Det er en 6,5” papir-enhed med et lag mikroskopiske glasperler på overfladen – en konstruktion, som Focal kalder Polyglass. Det giver en spøjs sandpapir-agtig overflade, men Focal siger, at det giver enheden stivhed, mens den samtidig bevarer alle de gode egenskaber fra det traditionelle papir-materiale.

Terminalerne bagpå er af simpel, men god kvalitet, og kan tage både bananstik, spader og råt kabel. Der er kun ét sæt terminaler, så der er ingen mulighed for bi-wiring eller bi-amping. Bi-wiring er også ligegyldigt (efter min mening), men jeg har selv opdaget glæden ved bi-amping (altså to effektforstærkere, en til diskanter, og en til mellemtone/bas), som i mit stueanlæg har givet langt bedre bas og dynamik.

Derfor spurgte jeg nysgerrigt Hifi-Freaks, hvor højt man skulle op i Focals serier, før bi-amping blev muligt. Svaret var, at Focal slet ikke bruger dobbelte terminaler, og det er altså bare ikke muligt at køre bi-amping på NOGEN Focal højttalere.

Forklaringen lyder, at Focal i stedet har optimeret delefiltrene. Ja ja, det kan enhver jo komme og sige – men det skulle vise sig at være sandt. Igen gør Focal ikke som alle andre.

I det hele taget er Focal Chorus en usædvanlig og, synes jeg, virkelig flot højttaler. Siderne er ikke parallelle, og det er ikke for designets skyld, men for at undgå stående bølger i kabinettet. Stoffronten er vinklet, hvilket nok mest er for designets skyld, men det særlige er, at det kun dækker bas/mellemtone og basrefleksporten – dermed er det ikke i vejen for de følsomme høje frekvenser fra diskanten.

Diskanten er dækket af et gitter, som kan fjernes, men det er tydeligvis ikke meningen – for det første er det besværligt at tage af, for det andet er diskanten meget udsat, hvis man gør det. Og Focal siger også selv om sine højttalere, at de er beregnet til at spille med frontstof/gitter på – det skulle være med til at sprede lyden bedre.

Men det er selvfølgelig ikke udseendet, det kommer an på – det er først og fremmest lyden.

Lytteindtryk

Det generelle indtryk af lyden på Focal Chorus 806 V er virkelig godt. Stereoperspektivet er rigtig fint, både adskillelse og sammenhæng mellem højre og venstre er godt. Samtidig er højttaleren også neutral i lyden, uden at være skinger eller for analytisk, og der er rigtig fin sammenhæng mellem bas, mellemtone og diskant – man oplever ikke at nogen frekvenser er fremhævet på bekostning af andre.

Højttalerne har en følsomhed på 90dB/1W – og det er rigtig godt klaret af så kompakte højttalere! Det betyder, at de kan drives fint af en ret lille forstærker, og min NAD 314 med 2x35W klarer det fremragende. Musikken spiller højt, og kan faktisk også klare fest-niveau, hvor man er nødt til at stå og råbe til hinanden.

Problemet med kompakte højttalere er meget ofte en lav følsomhed, fordi der ikke er et stort kabinet til at hjælpe enhederne – og så er der også meget ofte en mangelfuld bas, som kræver en subwoofer for virkelig at spille livligt. Det problem eksisterer ikke på Focal Chorus 806 V. I forhold til størrelsen er der masser af bas – selvfølgelig ikke en trykken-i-brystet-bas, men stadig rigtig fin, og nok til de fleste, især hvis lytterummet ikke er for stort (mit lytterum er ca. 30m2 stort, men det klarer de også fint).

Trods den fine bas havde jeg ikke ventet mig noget videre spændende fra højttalerne, når det kom til elektronisk musik – for det er altså noget, der normalt skal en subwoofer eller en stor gulvhøjttaler til at klare. Men jeg blev overrasket. Propellerheads’ album ”Decksandrumsandrockandroll” klares faktisk rigtig fint af Focal Chorus 806 V, og jeg sidder helt ærligt og undrer mig over, hvor al den bas kommer fra.

Der sidder én sølle 6,5” enhed og skal klare al mellemtone og bas, og et lille kabinet med en basport – så vidt jeg ved, har Focal ikke gemt en enhed mere inde i kabinettet – det er der heller ikke plads til. Men det lyder virkelig som om, den får hjælp – og det er altså ikke forstærkeren, der kan udfører mirakler her. Jeg er dybt, dybt imponeret. Og at højttalerne samtidig klarer de dybe hug, uden at diskanten bliver for meget, er endnu mere imponerende.

Det er en fornøjelse at lytte til.

Stereoperspektivet bliver også yderligere blæret på dette album. På “Oh Yeah?”, hvor man hører lyden af en skateboarder på en rampe, kan man ikke alene følge lyden præcist fra side til side – nej, man kan også høre, at lyden er nede ved gulvet på midten af rampen – også imponerende af højttalere i denne prisklasse. Og nummeret ”Spybreak” (hvis det navn ikke siger dig noget, så tænk lobby-scenen fra The Matrix) fungerer også med imponerende indlevelse.

Og det samme, som kan siges om afspilningen af Propellerheads, kan også siges her om danske Blue Foundation – dog her kan man tilføje, at diskanten her virkelig klæder Kirstine Stubbe Teglbjærgs spinkle vokal rigtig godt – hver eneste hvisken kan høres, også de steder, hvor det faktisk ikke er meget mere end en udånding.

Vi bevæger os videre til at album, hvor diskanten også er vigtig – nemlig Dream Theater’s ”Train Of Thought”. Dream Theater bliver let for skingert, og samtidig kræver det noget diskant, for at detaljerne kommer frem i musikken og James LaBrie’s stemme. Men jeg synes, Focal Chorus 806 V klarer balancen fint.

Der er tendens til skingerhed nogle steder, men det er de rigtige steder, og detaljerne kommer fint frem. Højttalerne leverer musikken, som den er lavet, og det giver gevinst, når man lytter til så velindspillet musik som Dream Theater. Og selvom lyden er skarp og neutral, er den også musikalsk nok til, at jeg sidder og vipper med foden og synger med på ”Endless Sacrifice” 🙂

Det er sjældent, man hører et sæt højttalere, som klarer alle genrer så godt som disse Focal. Rush lyder også fremragende, både den vilde ”2112”, hvor lyden er intens og behagelig på samme tid, og på ”Signals”, hvor lyden er mere afdæmpet og pæn, men stadig præcis og lækker. R.E.M og Kent klares også rigtig fint, og man kan virkelig fornemme Joakim Bergs vokal midt i lydbilledet, som om der var en centerhøjttaler – det er rigtig fint.

Med Porcupine Tree bliver det ikke mindre imponerende. På det fantastiske ”In Absentia” album kommer detaljerne virkelig godt frem, og jeg får bare lyst til at høre mere og mere musik – og det er jo netop det, der er meningen med et godt anlæg. Vi skulle jo helst ikke lytte til vores hifi, men til musikken.

Og så kommer vi til det, der gør mig noget skeptisk over for højttalernes beskedne størrelse, nemlig heavy metal. Selvom de klarede bassen i den elektroniske musik til et 13-tal (eller 12-tal, som det jo hedder nu), så ER heavy metal altså noget, som skal høres på store gulvhøjttalere – det kræver en anden slags bas end det, som kræves til elektronisk musik.

Men Focal Chorus 806 V klarer det altså virkelig godt. Jeg satte Opeth på og fyrede op for volumen, og det var en lækker oplevelse. Stortrommen trykker ikke luften ud af lungerne på én, som den kan på mit stue-anlæg – men der har jeg også 2x250W forstærker-kraft, mens NAD’en, som er koblet til Focal højttalerne her, kun er på 2x35W.

Jeg foretrækker stadig gulvhøjttalere som hovedregel til metal – men hvad 806 V’erne mangler (lidt) i dyb bas, har de til gengæld i stor stil i indlevelse, præcision og vellyd. Man svømmer fuldstændig væk i musikken, og selvom bassen ikke er så voldsom som på store gulvhøjttalere, så er den virkelig præcis, skarp og lækker.

Disse højttalere bringer virkelig jazzen frem i Opeth’s musik. Og diskanten har en sprødhed, som jeg ellers kun har hørt fra bånddiskanter – men der, hvor bånddiskanten godt kan blive skinger og mangle lidt krop, mangler der intet i Focal lille mesterværk af en diskantenhed. Det er helt fantastisk. Opeth’s ”Roundhouse Tapes” er virkelig godt indspillet, og det afsløres fint her.

Moonspell’s første album er til gengæld ret dårligt indspillet, og det viser sig virkelig også på Focals fine højttalere. Hver eneste lille fejl bliver nådesløst afsløret – som det jo også skal være på ægte hifi. NAD 314-forstærkeren er rimelig tilgivende, og det gør, at det trods alt er til at holde ud at høre på.

Men det viser, at man skal tænke sig om, når man vælger forstærker til disse højttalere. Hvis man lytter til musik, som ikke er supergodt indspillet, så kræver det en lidt varm og tilgivende forstærker, som fx NAD, Harman Kardon, Marantz, Rotel eller lignende. Hvis man vælger en mere afslørende forstærker til disse afslørende højttalere, så må man forberede sig på, at man kun kan holde ud at lytte til musik, som er ordentligt indspillet – men så får man til gengæld det bedst mulige ud af den musik.

Højttalerne får også det bedst mulige ud af god klassisk musik. Rachmaninov lyder præcis, som det skal, og det har sjældent lydt så godt som her – man får alle de kuldegysninger ud af musikken, som den rummer, og igen er diskanten fantastisk imponerende til at gengive de høje toner fra flyglet.

Focal Chorus 806 V er en utrolig, nærmest magisk højttaler, som klarer alt, hvad man smider efter den, i stiv arm. Hvis den samme lyd kom fra en stor gulvhøjttaler til den dobbelte pris, ville det stadig være imponerende. I forhold til størrelsen har den en utrolig god og præcis bas, og i forhold til prisen er detaljerigdommen og lydkvaliteten fantastisk.

Jeg har ganske enkelt aldrig hørt noget lignende til den pris. Og jeg er vildt imponeret over, hvor godt den klarer alle de testede genrer, og at de kompakte højttalere også kan spille så højt med så lille en forstærker.

Hvis du har 5000 kroner til at købe højttalere for, så SKAL du lytte til Focal Chorus 806 V, før du køber noget andet! Og det er ligemeget, om du egentlig havde tænkt dig at skulle have gulvhøjttalere – du skal stadig give dem en chance.

Jeg er normalt meget forsigtig med at give høje karakterer – man skal lige tænke sig om, før man bliver alt for begejstret for noget, som tilfældigvis falder i éns egen smag. Og i dette tilfælde var jeg i forvejen skeptisk, fordi jeg foretrækker gulvhøjttalere. Men jeg har ikke noget valg – jeg er nødt til at give Focal Chorus 806 V topkarakter, 10 point ud af 10 mulige, med en tilhørende ”Jeg-vil-ha’-en!” award.

Dette er en højttaler, som jeg er ked af at skulle sende tilbage!

Tak

Højttalerne er venligst udlånt af HiFi-Freaks, som også er den danske distributør og forhandler.