Forside Baggrund

Besøg hos B&O del 3 – Oplevelsen






Denne serie besøgsartikler bringes i samarbejde med AVtainment


AVtainment har været på eksklusivt besøg hos B&O i Struer. Læs 3. del af denne spændende artikelserie herunder.


I dette afsnit ses nærmere på oplevelsen af billede og lyd, og hvad de gør for at optimere det.


Læs også:  Del 1 – Historien  og  Del 2 – Produktionen


 

   

Grundlaget for lyd og billede


I dette tredje og sidste afsnit om vort besøg hos Bang & Olufsen i Struer, kigger vi nærmere på grundlaget for den lyd og det billede de kan præstere og står for i Struer. Vi skal nemlig bl.a. en tur forbi factory 1, hvor lyddrengene huserer og nørder totalt igennem.


Og vi kan med det samme sige, at det værktøj de har ved hånden, ikke lige kan købes i den nærmeste elektronikhandel, der er på ingen måde sparet noget som helst, såfremt det kan føre mod bedre lydkvalitet. Det er ganske enkelt outstanding.


Vi er nemlig i den del af Bang & Olufsens udviklingsafdeling, som fylder allermest nemlig akustik, som råder over ?Kuben?. Kuben er et rum på 12*12*12 m, som udelukkende fungerer som målerum for højttalere. Ja du læste rigtigt 12*12*12m og det er kun til at måle højttalere i.


Lige præcist midt i lokalet placeres den højttaler, som der skal måles på vha. en transportør. Målemikrofonen er fastmonteret og er selvfølgelig fra Brüel og Kjær, som er verdens absolut førende producent af målemikrofoner, hvilket så resulterer i, at der kan måles med ekstremt stramme tolerancer. Dimensionerne på rummet muliggør målinger helt ned til 40Hz uden, at der skal anvendes time gates eller andet hokus pokus. ?Sådan? siger man lige, hvor finder man lige magen til?


Drengene der betjener udstyret og roder med alt det her, virker da også rimeligt selvsikre og glade for deres arbejdsmæssige muligheder. Geoff Martin, som er tonemester og Phd. sammen med Akustik ingeniør Jens Rahbek, er dem der har disse unikke værktøjer ved hånden, lige præcist når de skal bruge dem.


Som det kan ses på billederne nederst, så føres måle objektet ud i midten af Kuben, hvor det så påtrykkes impulser, som indeholder alle frekvenser. Måle mikrofonerne opfanger den afgivne lyd, og kan altså måle troværdigt på lydgiveren ned til 40Hz.


Det er ikke alene højttalere der må igennem denne proces, men alt udstyr, som afgiver lyd, skal en tur igennem ?Kuben?. Så hvis du påtænker at anskaffe et Bang & Olufsen TV, så har det også været en tur inde i Kuben. Det være sig transistorradioer, high end højtalere, TV apparater, bilstereo eller andre frembringelser, så er der målt på dem i 100 % måleneutrale omgivelser.


 



 



 


I et målerum af denne kaliber, er det muligt, at designe højttalere til næsten et hvilket som helst formål.


Overtegnede havde en sjov snak med Geoff omkring frekvensgang og spredning fra en højttaler. Frekvensgangen skal helst være rimelig ret lige foran højttaleren, eller i vinkler, som lytterne må formodes at befinde sig i. Men rundt om højttaleren er der ellers ikke behov for en ret frekvensgang, men i stedet er der behov for et kontrolleret spredningsmønster.


Begrebet kaldes ?Power response? og begrebet kan reduceres til ? den samlede energi fra højttaleren ved alle frekvenser?.


For at forklare det mere præcist, så vil en ret frekvensgang sammen med en ret power response være det samme som en 100 % rundstrålende højttaler.


En sådan højttaler vil passe helt fantastisk ind midt i Peters Kirken i Rom, idet vi så alle sammen ville kunne høre hvad Paven havde på hjerte.


Desværre passer det ikke ret godt ind i et normalt bolig miljø, så akustik drengene hos Bang & Olufsen har lidt mere at se til end som sådan.


Geoff fortalte lidt om processen, og den kan vi kort forklare nogen lunde sådan her. Begyndelsen af en højttaler tager altid sit udgangspunkt i de 2 målinger, altså frekvensgang on axis på højttaleren og power responsen. De laver så 2 versioner af den samme højttaler, én med ret on axis frekvensgang, og som følge deraf næsten naturligt vil have en noget ujævn power response, og én hvor man i delefilteret, som i øvrigt altid er digitalt på dette stadie, har kompenseret for den ujævne power response.


Når det er gjort færdigt, så går man i gang med at lytte i nogle for produktet relevante omgivelser. Som et eksempel kan nævnes Beosound 8, som er Docking stationen for iPhone/iPod/iPad osv. Ved udviklingen af den, foretog man netop disse 2 målinger, hvorefter lyden blev trimmet på 5 forskellige måder i 5 forskellige typer omgivelser. Sluttrimningen kan beskrives som en slags gennemsnit af trimningerne, således at Beosound 8 er tæt på ideel alle vegne, hvor man typisk vil finde den.


 



Dock-anlægget Beosound 8 i garagen


 


Et møjsommeligt arbejde, som ikke alene involverer mange lokaliteter, men også mange lyttere. Det færdige resultat af disse anstrengelser er dog også værd at lægge øre til, skulle vi hilse og sige, prøv selv hos det lokale Bang & Olufsen Center eller i en Apple store.´


Måler man så igen på det færdigtrimmede produkt, så vil målingerne typisk vise noget ca. midt imellem de 2 prototypers målinger.


Imens jeg talte med Geoff & Jens havde Jens stukket mig en basenhed fra beolab 5 i hånden, så jeg kunne få lidt fornemmelse af højttaleren og dens dimensioner. Den kom jeg til at stå med i hånden med en rum tid, det føltes i hvert tilfælde sådan, til almindelig information, så vejer sådan en Svend omkring de 25 Kg. Det giver altså ømme overarme med tiden.


Enheden kan i øvrigt snildt løfte 60 Kg, såfremt den får den fornødne effekt tilført.


Ud over at råde over måleudstyr i en klasse og kvalitet, som de fleste må nøjes med at drømme om, så har lyddrengene endnu et es at trække ud af ærmet, som måske endda er endnu mere følsomt end alt måleudstyret tilsammen.


Man går nemlig jo som allerede nævnt også voldsomt op i den subjektive oplevelse hos bang & Olufsen. De har sammensat et håndplukket lyttehold.


Bang & Olufsen har altså et ?in house? lyttehold, som består af ca. 25 personer ? give or take a few, som kan tilkaldes on demand.


For at blive en del af lytteholdet, skal en række krav opfyldes af den enkelte. Adgangsbilletten er betinget af følgende:



  1. Man skal have en normal hørelse.


  2. Man skal have et normalt syn ? fordi man også automatisk er med på kigge holdet, og fordi at et nedsat syn også kan resultere i øget fokus på andre sanser, som f.eks. hørelsen.


  3. Man skal kunne beskrive det man ser, og det man hører med koncistens.
    Det nytter ikke noget, at man synes det ene om et lydindtryk den ene dag og noget andet den næste.


  4. Man skal være ansat hos Bang & Olufsen

Sådan et veltrimmet og udvalgt lyttehold har Geoff og Jens lige ved hånden. De kan indkaldes med kort varsel, fordi de arbejder på virksomheden. De er trænede og iflg. Geoff og Jens er de ret svære at narre.


Man skal ikke klikke med relæer eller andet isenkram, når de først har sat sig tilrette, så har de nemlig allerede opdaget hvad der lyttes på, selv om hele set-uppet er skjult bag gardiner.


 



 


Lytteholdet har 2 forskellige lytterum til rådighed, som er indrettet ret meget i stil med helt almindelig bolig miljøer, dog med enkelte akustiske justeringer. Det er her lytteholdet arbejder, og aflægger rapporter om deres oplevelser.


Lyddrengene trimmer som resultat af lytteholdets reaktion, produkterne i den retning, som de ønsker.



 



Her ser du lytteholdet på arbejde i det ene lytterum.


 


Når det er nødvendigt, anvendes altid blindtest, lytteholdet skal altså kunne høre, om et givent tiltag også reelt betyder hørbar bedre lydkvalitet. Visse apparater trimmer man med fuldt overlæg i bestemte retninger, hvad og hvordan bestemmer tonemesteren.


Processen for tilblivelsen af et produkt har som du sikkert nok kan se mange faser.


Det begynder selvfølgelig altid med en idé, hvorefter designet skal fastlægges i nært samarbejde med udviklerne. Når disse faser er overstået, så er det akustik der træder til, og sikrer at lyden er ægte Bang & Olufsen.


Ud over alle disse faciliteter, er der selvfølgelig også andre muligheder for at påvirke produktet. Bang & Olufsen får nemlig specialfremstillet alle enheder til deres højttalere. De laves stort set alle efter B&O specs, og kommer fortrinsvist fra tre leverandører nemlig japanske Foster, Danske Tympany og Japanske Denon/Marantz.


Sidstnævnte er mest automotive. Kun i sjældne tilfælde kan der anvendes standard enheder, f.eks. i form af en diskantenhed til en transistorradio eller lign.


 



Læg mærke til, hvor meget lyttefaciliteterne ligner almindelige boligindretninger, dog med mindre og få idealiserende tiltag, som f.eks. de akustikregulerende plader på væggen bag højttaleren.


 


Som det nok fremgår af lydafdelingens forhåndenværende faciliteter, så kan man nok regne ud, at hr. Godtnok, som roder med højttalerbyg hjemme i kælderen er lidt bagud på point. Og jeg tror også en meget stor procentdel af de lydnørder, som holder sig selv for eksperter, vil få sig en lille overraskelse, hvis en sammenligning af lydkvalitet og troværdighed en dag kom på tale.


Og netop troværdighed er løsenet for Bang & Olufsen lyden, det er den i arbejder hen imod, men tillempet den typiske akustiske situation i de mest almindeligt forekommende indretninger. Man kan kalde det High Fidelity distribueret i hjemmene på en måde, så flest får mest. Musikelskerens hverdag bliver på den måde gjort nemmere, idet mange af produkterne allerede har taget højde for mange af de imperfektioner og akustiske kompromisser, som vil møde produkterne i de feste hjem og indretninger.


Hvor vigtigt den slags er, kan jeg selv understrege, ved indretningen af mit eget musiklokale. Det har taget mig det meste af 5 år, at nå til et punkt, hvor jeg ikke længere synes rummet påvirker lyden uhensigtsmæssigt. Så hvis du har lidt mere travlt end som så, så er her et godt bud på en løsning der holder.


Efter besøget på Factory 1, smuttede vi over på Struer Museum, som har indrettet en meget stor del af sin udstilling med Bang & Olufsen produkter fra alle dele af virksomhedens historie, ofte med tilhørende kronologisk korrekte møblementer.


Det kan kun anbefales, at besøge Struer Museum, såfremt man ønsker en hands on experience af produkterne. Du kan få mere at vide her.


 



Et lille kig ud over nogle af Bang & Olufsen produkterne på Struer Museum.


 



 



Plakat fra 1960


 


Hvis du gerne vil læse mere om produkthistorikken, så henviser vi til artiklens første del, hvor du finder meget mere af slagsen, og med tilhørende anekdoter.


Efter Museet vendte vi tilbage til Factory 1, men denne gang for at besøge ?kiggerummet?, hvor vi altså skulle se TV. Man kan så stille sig det kloge spørgsmål, hvad man dog skal med sådan et lokale, man kan jo kigge TV alle vegne. Sådan ser de ikke på det hos Bang & Olufsen. Og nu skal du vide hvorfor.


Nøjagtigt som når man laver lydgrej, så vil et TV også komme til at indgå i meget forskellige boligindretninger. Direkte sollys, lys refleksioner fra vægge, lofter og gulve, vinkler og farver mange andre ting indgår i overvejelserne, så billedkvaliteten til enhver tid svarer til det som Bang & Olufsen haft som udgangspunkt. Deres udsendte er ikke fjernsynsnarkoman, og har derfor aldrig tænkt i disse baner, men hold da op en overraskelse!.


At sidde i ?kiggerummet? og se på ukomprimeret HD TV på en 103? plasmaskærm, er selv med mit resterende syn en grænseoverskridende oplevelse. Jeg har i mit liv aldrig set mage til billedopløsning, kun når jeg kigger ud af vinduet, kommer det i nærheden. Og jeg som troede en fladskærm bare skulle være flad haha.


Men det er ikke hele historien, for det er ingen sag, at lave flotte billeder og naturlige lys og kontrastforhold i et rum uden vinduer, og med kontrolleret belysning, og sådan ser det ikke nødvendigvis ud de steder, hvor skærmene opstilles, endda selv om den omtalte skærm nok mest er lavet til oliesheiker pga. prislappen.


Man forsøger hos Bang & Olufsen for enhver pris, at bibeholde billedkvaliteten uanset lysforholdene.


Og det demonstrerede Per, som er ingeniør i Bang & Olufsens TV AV afdeling, ved at tænde de vildeste lys, som man kan forestille sig. Med et lille puf, lyste hele den ene side væg op, og simulerede på den måde lav vintersol direkte ind på skærmen.


Men da overraskelsen havde lagt sig, kunne man tørt konstatere, at det var TV apparatet ligeglad med. Det justerede bare lys ? kontrast ? og farveforholdene på plads helt umærkeligt. Disse lamper kunne oven i købet tændes i begge sider af ?kigge rummet?, og for at gøre det så vildt som overhovedet muligt, så havde de også en scene projektør stående, som lige kunne øge udfordringen til det ultimative niveau.


Det kan godt være, at du som læser sidder og tænker: ?ved han ikke engang, at Bang & Olufsen laver flotte billeder?. Men jeg må indrømme, at det simpelthen er lidt for længe siden jeg har kigget på et Bang & Olufsen TV, så derfor var overraskelsen over den billedkvalitet, som du kan læse pænt stor.


Det eneste jeg har set i den størrelse er projektorer på lærred, og i mørke. 103 tommeren er bare en anden oplevelse. Den kunne jeg godt have til anmeldelse et par år eller 5.


En anden interessant ting, som Per viste os var, at visse billedprocesser skal gøres med måde.


Til det brug kørte der en 10-15 sekunder lang scene, hvor en række kjole og hvidt klædte mænd, spadserede på en kirkegård. Det var helt tydeligt, at man uden 200Hz teknik havde en lettere rykvis fremvisning af billedet. Bevægelserne var på en måde ikke helt smooth og naturlige.


Med 200Hz teknologi var det hele langt mere glidende og meget nemmere at kigge på, det sneg sig klart tættere på en helt naturlig oplevelse. Men det kunne også ses, at man faktisk havde vekslet det lidt rykkende billede med et mere glidende billede, men de ting der så bevæger sig, får en slags ghost aura lige omkring sig. Fænomenet er lettere subtilt, men når man bliver gjort opmærksom på det, så er det nemt at se.


Det skyldes små beregningsusikkerheder i billedbehandlingschipsene, som jo ikke kan arbejde med uendelig hastighed. Derfor er dele af beregningerne baseret på tilnærmelser, og derfor får man disse skærmfænomener, såfremt det billede der skal vises er af mindre høj opløsning.


Hos Bang & Olufsen har man derfor valgt, at afveje meget nøje, hvordan billedet præsenteres, og det vildeste er, at det ikke er ligegyldigt hvordan lys – farve – og kontrastforholdene er, og da alle disse forhold er variable, som funktion af de omgivende lysindfald, så regulerer man selvfølgelig også på hvordan billedbehandlingen skal ske.


Det er teknologianvendelse der vil noget ? every thing for you my friend! 🙂


Når man anvender et plasma panel på den måde, så vil panelet helt naturligt ændre sin lys ? og farve sammensætning over tid. Derfor har 103 tommeren, som også hedder BeoVision 4 103, et indbygget automatisk kalibreringssystem, som for hver 100 timer justerer alle relevante parametre på panelet, så farve ? og lysforhold altid er som da apparatet forlod Struer.


Per viste os så, hvor følsomt systemet er, ved at snyde kalibreringskameraet, som i en glidende bevægelse svingede ned foran skærmen, når den foretog kalibreringen. Han holdt en film med et lys filter op imellem det lille kalibreringskamera og panelet, og efterfølgende blev billedet tydeligt mere blåt og mere køligt.


Så det er meget små justeringer der er nødvendige, men over tid holder det skærmen i topform, og i hele levetiden vil billedet være ægte Bang & Olufsen.


Vi siger tak til Per for en fremragende demo af skærmene.


 



Her ser du kiggerummet. I denne opstilling, er lamperne placeret bag TV apparaterne. Det er de 2 store mørke felter, som vupti kan oplyse lokalet med meget kraftig intensitet. Da AVtainment var på besøg, stod skærmene på den endevæg, som du ikke kan se på billedet.




Sådan ser en 103? skærm ud, når den er slukket, og lysindfaldet generer overhovedet ikke billedkvaliteten.


 


 


B&O’s torturkammer


Fra kiggerummet bevægede vi os ned i kælderen i Factory 1, hvor torturkammeret ligger.


Og heldigvis nej så er det ikke et af den slags der fandtes i middelalderen. Her taler vi om et rum, hvor produkterne kan blive udsat for diverse aggressive angreb.


Først er der håndteringstesten, hvor apparaterne i deres originale emballage bl.a., skal kunne klare Post Danmark og andre ubehageligheder. Det sker vha. en drop test, hvor kassen simpelthen droppes fra en bestemt højde med et ordentligt brag. For at det ikke skal være tilfældigt, sker alt med maskiner, så højde og vinkel er under kontrol. Visse apparater droppes mange gange, andre færre, men vi kan forsikre dig om, at behandlingen er særdeles hårdhændet.


Hvis det så lykkes for apparatet at overleve droptesten uden skader, så kommer der nye pinsler.


Det skal nemlig også kunne klare en lang tur på ladet af en lastbil, helt ud i sidste kartoffelrække, hvor asfalt er en sjældenhed. Det sker på en vuggemaskine, hvor det gennemrystes i en times tid på først den ene led, derefter på den anden.


Det sker primært, for at finde ud af, om emballagen slider på apparatet på en måde, så der kan optræde farv forskelle på kabinetter, eller om antirefleksskærme på TV apparater kan blive slidt blanke osv.


Så burde torturen vel egentlig være overstået, men nix. Der er mere til den sag.


Apparaterne skal også kunne tåle tobaksrøg. De bliver spærret inde sammen med en storrygende maskine, som konsumerer 80 grønne Cecil om dagen i et hermetisk lukket kammer og svjh. Sker dette i 10 dage.


Det svarer nogenlunde til tobaksrøg i en stue fra 2 personer i 10 år. Pyhha det havde jeg nok ikke overlevet, men det er betingelserne for Bang & Olufsen produkterne.


Sidste tortur station er varme og fugtigheds testen. De ryger ind i et varmeskab med kontrolleret fugtighed.


Det sidste er vist lidt så som så, idet vi fik fremvist et MX TV, hvor en medarbejder havde glemt, at det var i varmeskab. Til sidst var der ikke mere vand i varmeskabet, så det endte med at blive rigtig varmt, og et MX TV har altså et formstøbt plastkabinet.


Det apparat så en smule trist og sammensunket ud, men mirakuløst virkede det altså stadig. Kan man ikke kalde det bestået?


Det kan virke en smule overdrevet, at behandle produkter på den måde, men hos Bang & Olufsen vil man ganske enkelt kunne levere det, som kunderne betaler for over alt på planeten, what ever it takes.


Dernæst er processen en forsikring imod garantireparationer, og en beskyttelse af et uplettet renomé.


Herudover beholder kunderne traditionelt deres bang & Olufsen udstyr i meget lang pga. det tidløse design, og også dem vil man jo gerne have tilbage i butikken.


Vort næste mål er for vort vedkommende nyt, og det er også det yngste forretningsområde i bang & Olufsen koncernen nemlig automotive.


Her blev vi modtaget af Lars, som fremviste en række af de komponenter, som indgår i de bilstereo anlæg, som Bang & Olufsen de senere år, har høstet megen anerkendelse for.


Vi ved udmærket, at du ikke har klikket ind her, for at læse om bilstereo, men vi vover alligevel pelsen, fordi det her er lige den smule mere spændende end ellers.


Hos Bang & Olufsen besluttede man i begyndelsen af årtusindet, at prøve om man kunne komme i gang med noget automotive.


Man anede ikke, om det kunne lade sig gøre, eller om der overhovedet var nogen interesse for det. Man henvendte sig derfor til en række bilfabrikker, for at høre, om det var muligt at samarbejde om lyd i biler. Hidtil var det lykkedes Bose, Mark levison, Harman Kardon og danske Dynaudio, at komme på tilbehørslisten hos en række bilfabrikker. ML i eksklusive lexus og dynaudio hos Volvo.
Dem der først viste interesse var Audi, som dog ike anede, om der var muligheder i konceptet.


Hos Bang & Olufsen udviklede man så systemet til Audi A8, for at efterprøve om kunderne havde den slags ønsker.


 



Audi A8 er en af de biler der kan leveres med et B&O lydssytem


 


Efterspørgslen var overvældende, så i dag er det tæt på, at være et krav, at en A8 er forsynet med Bang & Olufsen lyd. Bang & Olufsen vil og kan ikke oplyse, hvor mange % af A8ére der forlader fabrikken med Bang & Olufsen lyd, men de tør godt sige, at det har overrasket såvel bang & Olufsen som Audi.


Selvfølgelig ville Audi gerne have en ?Audi only? ret til udstyret, men politikken hos Bang & Olufsen er, at den gælder ikke ret længe. Så nu kan du købe samtlige tyske premium klasse bilmærker med lyd fra Struer.
BMW, Mercedes og Audi all together, de kan vel ikke alle sammen tage fejl.


Til brug for en demonstration af systemet, stod der selvfølgelig lige en Audi A8 klar.


Selve betjeningen af systemet er Audi, det er alene lydsystemet i form af højttalere og forstærkere inkl. DA konvertering, som er bang & Olufsen. Til gengæld kan det meget nemt høres. Det er muligt via Audi’s betjeningspanel, at optimere lyden til forsæder, bagsæder hele bilen und so weiter. Kraften og fylden hvormed systemet gengiver, er absolut ikke noget man oplever hver dag i en bil, og nu forstår jeg neget bedre, hvorfor de fleste Audi A 8 kørere smiler så fjollet, eller tydeligt sidder og synger med, når de overhaler en på motorvejen. Det er bilstereo på et nyt plan.


A8éren var selvfølgeligt parkeret inde i en fabriksgarage, hvor teknikerne hele tiden kunne komme til køretøjet ? som i øvrigt ikke var indregistreret, man smider ikke unødigt med pengene i Struer.


Men det specielle ved at opleve A8éren i en ret pænt stor garage var, at man ikke kunne høre det ellers obligatoriske ?Brian dunkeri? uden for bilen (undskyld Brian). Kun spinderiet fra 8 cylindre og et dythorn i ny og næ.


Geoff lød da også som om, at han i perioder havde nydt ganske meget, at skulle trimme lyden i A8éren. Det foregår nemlig på landevejene omkring Struer, eller på motorvejen på vej ned til Audi i Ingolstadt, for at fremvise prototyper og demonstrere lyd.


Deres udsendte (red: AVtainments skribent) kunne så ikke lade være med at spørge til, hvordan det var gået til, at man var kommet ind i varmen hos Aston Martin, fordi de for år tilbage annoncerede et nært samarbejde med Linn i Skotland.


Men åbenbart havde det samarbejde været særdeles problemfyldt pga. manglende erfaring, for AM slog hurtigt til, da Bang & Olufsen demonstrerede en AM med B&O set-up. De var solgt med det samme.


AM udfordringen var da også en anden end f.eks. Audi. I AM trim, føler systemet om der en én eller flere personer i køretøjet, og optimerer lyden derefter. Har du en AM med kalesche, så ændres lydtrimmet radikalt, såfremt du stryger taget af vidunderet. Det er vild bilstereo i en vild bil.


Desværre havde Bang & Olufsen ikke en masse af dem stående, vi var ellers helt klar til en tur på et par tusinde kilometer 🙂


 



Bang & Olufsen i Aston Martin




6éren fra BMW kan også udstyres med Bang & Olufsen lyd


 


Slutteligt talte vi med Lars om mulighederne fremover, og han mener der er langt flere muligheder for Bang & Olufsen automotive, man kunne jo fristes til at nævne Lexus, Cadillac, Jaguar, Rolls royce, Bentley, Porsche, Ferrari, lamborghini, Bugatti, Lancia, Infinity og sikkert en lang række yderligere superbiler.


Desuden kan udviklingen i femtiden bringe langt mere komfort til brugeren, f.eks. kunne ?noise cancelling? tænkes ind i bilstereo.


Vi takker Lars for en meget interessant tour de products i Bang & Olufsen automotive.


 



Mercedes S klasse, og læg mærke til, at der ikke står Mercedes Benz på lydanlægget.


 


På vejen hen til sidste post på vores ?tour de factory?, fik vi kig på en række ting, som vi ikke rigtigt ved hvor officielle de er. Men når man nu ikke havde skjult dem for os, så får du her vores version af det vi så.


For det første så vi automotive også har haft gang i styrthjelme til motorcykelkørere. De har sikkert forsøgt sig med samtale og musik anlæg på 2 wheelers. Hvorfor ikke? Det synes som en rigtig god idé, dog er motorcykelmarkedet mok en del mindre end bilmarkedet.


Vi kom også ind igennem en fabrikshal, hvor der var håndværkere i gang med at bygge det, som skulle vise sig at være det indvendige af et hus. Der tror vi de pønser på, at afprøve eller udvikle mere adaptive og med boligen integrerede systemer. Hvorfor skulle det f.eks. kun være i en bil, at man kan optimere lyd på en bestemt position. Det kunne selvfølgelig sagtens være i hjemmets stue eller i alle rum for den sags skyld.


Forestil dig, at du sidder i ét værelse og foretager dig det du allerbedst kan lide, men så bliver du nødt til at forlade rummet, idet du skal tilberede et af familiens måltider. Så hænger lyden tilbage på den plads du forlod, stemningen gik tabt. Ved at integrere lyd og billede med f.eks. din bolig, kunne man sagtens forestille sig, at lyden, via infrarøde sensorer, flytter med dig ud i dit køkken, eller alle mulige andre steder hen.


Det vil kunne holde stemningen ved lige, og underholdningsfaktoren ville samtidig være tårnhøj.


Vi tror på muligheden for, at det kan nemt blive en helt integreret del af f.eks. den bedre del af boligbyggeriet i fremtiden. Hvis den slags systemer kan blive et must have i en Audi, en BMW, en Mercer og en AM, hvorfor skulle det så ikke kunne blive det i et Eurodan Hus?


Vi tror på det er undervejs.


Dagens sidste post stod Iza for, som er Business Consultant hos bang & Olufsen.


Idéen var, at prøve at anskueliggøre processen fra idé til produkt.


Vi har været meget ind over det emne allerede, men nu fik vi lejlighed til at kigge lidt på prototyperne, hvilket altid er interessant, se bare selv.


Ofte var der tale om meget store forskelle på idé og det færdige produkt. Andre gange langt mindre.


Det var faktisk meget interessant at se, hvor stor påvirkning en idé kan få, før den er ført ud i livet i form af et produkt. Nogle af tingene er aldrig blevet til noget, måske fordi tiden er løbet fra dem i mellemtiden.


 



Her ser du en meget tidlig prototype af Ouverture/2500 systemet.


 



David Lewis i gang med at diskutere formgivning.


 


 


Det var det!


Det var det vi nåede at se på en hel dag hos bang & Olufsen i Struer.


Vi siger hermed mange tak for en interessant introduktion til Bang & Olufsen og ikke mindst til vor værtinde Jette, som guidede os rundt på virksomheden, og berettede levende om produkter og processer.


Som et lille kuriosum her til sidst, så er Bang & Olufsen faktisk mere end en radio/TV fabrik i dag.


Der findes f.eks. en medicom division i koncernen. Det er et selvstændigt selskab, men se nu engang her hvad de bl.a. laver.


 



Et vaskeægte high fidelity stetoskop, hvor du kan høre dit hjerte slå i stereo og i state of the art lydkvalitet.


 


Tak


Tak fordi du læste med så langt.


Har det blot fornøjet dig ½ så meget, at læse artiklerne, som det har fornøjet os at skrive dem, så kalder vi det en Bulls eye.


Tak til Bang & Olufsen!


 










Denne serie besøgsartikler bringes i samarbejde med AVtainment


Det er Søren Nielsen fra AVtainment, der så levende genfortæller B&Os historie set med Hi-Fi entusiastens øjne.


Et stykke dansk kultur og elektronikhistorie.


Læs også:  Del 1 – Historien  og  Del 2 – Produktionen



 



Plakat fra 1955


 


 


Læs de øvrige afsnit i denne artikel-serie 










Del 1 – Historien Del 2 – Produktionen


 


 


Billeder er fra Bang & Olufsen