Anmeldelse af FIFA Street

Endelig rammer EA rigtigt med deres Street-serie. Javist, der er skam stadig plads til forbedringer, men set i forhold til de tre tidligere street-spil, er det et stort skridt fremad.

Dette skyldes ikke mindst at teamet bag det fremragende FIFA 12 har skabt Street udgaven.. Kender du FIFA 12, vil du derfor føle dig rimeligt hjemme. Velkendte spillere og hold, bare kastet på gaden frem for ind på de store arenaer vi normalt ser dem på. Gadeversionen af fodbold fokuserer på blærede tricks, lækkert tøj og en mere afslappet tilgang til det at spille fodbold. På de punkter gør FIFA Street det rigtig godt.

Spilmodes

FIFA Street er bygget op omkring dets World Tour. Her starter du dit eget hold af spillere, der dog har meget at lære indenfor gadebold. Til at begynde med er kun få lokale lokale turneringer tilgængelige, men i takt med at du og dit hold forbedres, åbnes nationale og sidenhen internationale turneringer.

I modsætning til almindelig fodbold, hvor spillet altid er det samme, forsøger FIFA Street at variere. Du skal derfor deltage i kampe og turneringer med mellem 2 og seks spillere på hvert hold, ligesom du introduceres for Panna turneringer og Last man standing. De første spiltyper kan vel alle med lidt god vilje køres ind under kategorien indendørs fodbold, mens Panna og Last man standing skiller sig ud. I Panna fokuseres der i høj grad på tricks. Lav tricks og der bygges en score op. Indløs scoren ved at lave mål. Snupper modstandere bolden og scorer, mister du alle dine opbyggede point.

Last man standing er en overraskende sjov spilmode, hvor der sker det at man mister en mand, hver gang man scorer et mål (ham der laver målet). Er du god, kan det betyde at du ender med at være f.eks en mod 3. Denne spilmode er især sjov når du spiller online eller mod venner, idet det lidt udligner eventuelle forskelle imellem jer.

Som nævnt handler meget i FIFA Street om at lave tricks. Til at begynde med kan dine spillere ikke ret mange, men stig i levels og du kan investere de optjente point i nye tricks. Du kan ligeledes investere point i en række kategorier såsom: forsvar, angreb, speed, styrke osv. På den måde er du i stand til at individualisere dine spillere en smule, alt efter deres funktion på banen. Du kan ydermere personalisere dine spillere via en lang række beklædningsgenstande ligefra briller, hoodies, til strømper, benskinner, sko, hår og meget andet. Denne del er uden tvivl appellerende til alle, der måtte holde af at fifle med spillernes udseende.

Online

Vil du spille online kan du I stil med turneringsstrukturen fra FIFA 12, kan du spille om op og nedrykninger i de ialt 15 divisioner spillet tilbyder. Du spiller med dit eget hold og første gang du går online, placerer spillet dig i den liga, dit holds styrke svarer til. Det betød f.eks at jeg, efter at have spillet World Tour et par timer, fik lov at starte i division 10, frem for division 15. Med slemme klø til følge må jeg tilføje!

Flotte omgivelser

FIFA Street gør et godt job med at variere de steder du spiller. Alt fra snuskede baggårde, blankpolerede indendørsbaner til kunstgræsbaner og parker bliver tilgængelige undervejs. Du spiller overalt på kloden og EA har gjort et flot stykke arbejde for at sætte et autentisk og lokalt præg på de forskellige destinationer. Musikken, der pumper under kampene er som vi kender det fra EA´s sportstitler et flot mix af numre – sågar et dansk et af slagsen har sneget sig med. Det ærgrer mig dog alligevel at det ikke er muligt at spille sin egen musik, som vi senest så det muligt i SSX, ligeledes fra EA.

Haltende AI

Er FIFA Street rent gameplaymæssigt så ligeså godt som FIFA 12, nej desværre ikke. Animationsmæssigt går det overordnet fint. Spillerne ser ind i mellem ud som om de glider lidt henover jorden, men det er ikke voldsomt beskæmmende. Til gengæld er arsenalet af finter både imponerende og rigtig flot lavet. Hvad den del angår rammer spillet lige i plet. Hvor der desværre er en hel del at ønske, er angående spillernes kunstige intelligens, AI´en. Fodbold er om noget en sport hvor AI er vigtig, da fejl på dette felt, kan koste mål og voldsom irritation.

Jeg er træt af at gentage mig selv og igen sammenligne med FIFA 12, men hvor FIFA 12 fremstår som det ypperste rent intelligensmæssigt, virker spillerne i FIFA Street ikke til at have fået samme brugbare intelligens. Når man ser på de verdensklassefinter spillerne kan lave, kan det undre, hvor utroligt ringe de somme tider kan være når mål eller modstandere skal dækkes. Især foran mål oplever man somme tider at spillerne trækker væk og efterlader et stort hul til modstanderne. Det samme kan siges om pressituationer, hvor AI´en ind i mellem lader modstanderen få alt for meget plads. Fejlene er tydelige nok til at frustrere fra tid til anden, især når fejlene koster mål og i sidste ende sejre. Selvom det ikke er altødelæggende for den samlede oplevelse, ærgrer det mig pokkers meget, at niveauet er en hel del fra FIFA 12´s.

AI problemer til trods, har FIFA Street alligevel formået at fastholde mig i længere perioder. Den største årsag er, at det ser hamrende lækkert ud når man laver finter. Følelsen når man “tisser” på sin modstander er guld værd. Derudover kan jeg godt lide World Touren, hvor man motiveres til at give sine spillere bedre færdigheder, låse op for finter finter, komme til nye lande og ikke mindst at få adgang til det meget tøj og udstyr spillet byder på. FIFA Street har sine fejl, men hvis du holder af en mere afslappet form for fodbold, og nyder en aften med gode venner hvor spil for galleriet skal være i højsædet, er FIFA Street bestemt værd at bruge tid på.

Karakter: 7/10

Udlånt af EA

Ude nu til PS3 og Xbox 360