Forside Indhold og distribution Musik

Mere fokus på bedre live lyd


En lydmixer. Foto: recordere.dk


 


Live lyd


Netværk for Dansk Lydteknologi og partnere sætter yderligere fokus på bedre lyd ved live koncerter.


Mon ikke mange har oplevet at løse billet til en koncert, og gå hjem rig på oplevelser men med skuffelse over lydkvaliteten.


Når koncertgængeren løser en billet, er det ikke kun artisten og dennes performance, der betales for. Den tekniske gengivelse af kunstnerens arbejde, PA-anlægget, dets enheder og dimensionering til en given plads eller sal, er et yderst vigtigt element i kerneydelsen. Det er med til at forme oplevelsen, og det er også det, forbrugeren betaler for.


Og med stigende billetpriser, er der al mulig grund til at sætte fokus på kvaliteten af oplevelsen.


 



Roskilde Festival 2011. Foto: Claus Bjørn Larsen/Rockphoto


 


Foreninger står sammen


Sammen med interesseorganisationen for Festivaler og Spillesteder, Dansk Live og Roskilde Festival har Dansk Lydteknologi gennem længere tid sat fokus på akustikken og udstyret, elementerne bag lydoplevelsen.


?Som det er nu, er det svært for forbrugeren at holde bevisbyrden for dårlig lyd. En ting er, hvis man sad på for eksempel sæde 7E, og der var en stolpe foran. Noget andet er, hvis du kommer og siger: Jeg synes lyden var dårlig.


Som netværk er vi sat i verden for at skabe innovation. Især, hvor der indgår teknologiske løsninger. Ved at være med til at måle, optimere og certificere koncertrummene, kan vi bidrage til at sikre kvaliteten af gode koncert- og lydoplevelser,? siger Jan Larsen, direktør for Dansk Lydteknologi, der glæder sig til det videre arbejde.


?Ikke mindst kan netværkets store faglighed komme i spil i de certificeringer af spillesteder; en slags smiley-ordning, et af de ønsker, som kom frem under konferencen. Dansk Lydteknologi kan være med til at øge koncertgængerens bevidsthed om, hvad hun skal være opmærksom på, før hun vælger at købe billet til en given koncert. For eksempel rummets akustik og hvordan det aktuelle PA-anlæg fungerer i det pågældende rum. Som forbruger er det ikke noget, man ellers er vant til at tale om.?


Ved konferencen ?Bedre Livelyd?, torsdag den 12. april var 80 teknikere, musikere og arrangører mødt frem. Formålet var sammen at beskæftige sig med dette yderst vigtige led i fødekæden bag musikoplevelsen.


 



Roskilde Festival 2011. Foto: Claus Bjørn Larsen/Rockphoto


 


Roskilde støtter op


Som udviklingschef for Roskilde Festival ser Esben Danielsen også en stor interesse i at øge både koncertarrangørers og forbrugeres viden om lyd.


?Vores ønske er at være med til at sætte kvaliteten tilbage i oplevelsen, og samtidig hjælpe kunderne og koncertbrugerne hen imod en stærkere forståelse af, hvad der ligger bag en god koncertoplevelse,? siger Esben Danielsen. Med reference til en af tidens mest almindelige måder at opleve musik – gennem computer, tablet, eller app og den deraf følgende tynde og komprimerede lyd ? fortsætter han:


?Kvantiteten er enorm. I dag kan vi få al den musik vi vil have ? men på en dårlig måde. Sammen med de øvrige samarbejdspartnere er det vores forventning, at vi kan udvikle værktøjer, som kan hjælpe os alle sammen i arbejdet hen imod øget lydkvalitet,? slutter Esben Danielsen.