Borderlands 2 anmeldelse

Borderlands 2 er en fornøjelig og velkendt tilbagevenden til planeten Pandora, med alle dens skøre og ikke mindst ekstremt voldelige beboere.

Borderlands 2 foregår ca. 5 år efter forgængeren hvor den første Vault (bankboks/skattekammer) på Pandora blev åbnet. Nu har man opdaget, at der er yderligere en Vault, med om muligt en endnu større og værdifuld skat. Dette har fået det store intergalaktiske og “onde” firma Hyperion til at melde sin ankomst og med deres leder Handsome Jack i spidsen, forsøger de nu, at tromle de resterende beboere på Pandora ned. Du spiller en nyankommen Vaulthunter, som må slå pjalterne sammen med modstandsbevægelsen i kampen for, at finde Vaulten før Hyperion.

Undervejs møder du en masse sjove og skæve personligheder i form af både venner og fjender, som giver dig kamp og modspil til stregen. Borderlands 2 fortsætter i den tegnede Mad Max stil, som vi lærte at kende fra 1´eren. Om man kan lide dette er en smagssag, men jeg syntes den passer rigtig godt til det resterende personkatalog, som befolker Pandora. Grafisk er det hele blevet en hel del pænere og Pandora fremstår flottere, friskere og mere alsidig end tidligere og med nogle nye eksotiske landskaber.

Same same but different

Fra begyndelsen er der 4 forskellige figur klasser, at vælge imellem. Gunzerkeren er den hårdtpumpede type, som kan bære et våben i hvert hånd, Assassinen er som titlen antyder snigmorderen, som rammer plet på en kilometers afstand, Siren´en er den yndefulde og adrætte type, som kan phaselocke fjender med sit kraftfelt og til sidst den klassiske soldatertype i Commandoen, som kan anvende et gunturret til at hjælpe ham undervejs. Alle fire klasser kan derudover specialiseres i 3 forskellige retninger, ved hjælp af et skill-tree, som man kender fra alverdens andre spil.

Som noget nyt er der en hel række af udfordringer i spillet, som man løbende gennemfører. Hver af disse giver dig nogle Badass Tokens(fedt navn), som du kan bruge til at forbedre fx dit helbred, din præcision etc. Det specielle ved disse er, at de opgraderinger gælder for alle dine figurer. Så hver gang du evt. starter en ny figur, så får de et lille boost pga. dine tidligere gennemspilninger. Dette er en god bonus for de spillere, som bruger meget tid på Pandora.

Styringen af figurerne fungerer ligeså fint som i Borderlands og der er hverken noget specielt nyt eller revolutionerende over dette. Det fungerer upåklageligt og godt.

Våben extravaganza

En af de helt essentielle dele af Borderlands, er de mange forskellige våben der findes. Våben i alle afskygninger, former, størrelser og med forskellige egenskaber var en stor del af Borderlands og i 2´eren har udviklerne så taget skridtet videre og gået all in. I Borderlands 2 findes flere våben end du overhovedet kan forestille dig og du finder hele tiden nye overalt hvor du bevæger dig. Hele 8 forskellige våbenfabrikker leverer våben til Pandora og hvert firmas våben har deres egne kendetegn og særlige funktioner, fra de primitive, men særdeles kraftige og seje Bandits våben til de højteknologiske Hyperion våben(som bliver til granater, når de genlades) og over de mere gammeldags Jakobs våben.

Samtidig har våbenene i Borderlands også mulighed for, at have såkaldte elementals effekter, så man både kan skyde med våben der sætter ild til fjenderne, kaste granater med syre, som ætser armeringen, shockgranater og flere andre sjove og interessante kombinationer. Så her er rig mulighed for, at finde lige præcis den våbentype du bedst kan lide og som passer din spiltype og klasse bedst. Heldigvis er der udover alle disse herlige våben også spredt masse ammunition udover planeten, så man sjældent løber helt tør.

Jo flere, jo sjovere

Borderlands 2 er designet til at spille flere sammen. De 4 figurer supplere hinanden rigtig godt og det er både hurtigt og nemt at hoppe ind i andres spil, samt at invitere venner eller kommende venner ind i dit spil. Det kan ikke understreges nok, hvor sjovere det faktisk bliver af, at spille flere sammen. Spillet gøres automatisk også sværere jo flere i spiller sammen, samt at fjenderne dropper bedre udstyr undervejs. En rigtig smart feature er, at når du så engang vender tilbage til at spille solo, så kan man “spole” forbi de missioner, som man har gennemført online. Det er et super smart system, så man undgår at skulle spille de samme missioner igen og igen.

En anden rigtig fed multiplayer feature er muligheden for, at spille splitscreen hjemme i ens egen stue. Det syntes jeg mangler i rigtig mange spil, men er heldigvis en del af Borderlands 2.

Lidt malurt i bægeret

Selv om der er rigtig meget godt i Borderlands 2, så kunne man fx. godt have ønsket sig nogle flere fast travel stationer, så man slipper for, at skulle løbe eller køre igennem områder, som man tidligere har ryddet og været i.

Jeg oplevede desuden nogle problemer med at respawne langt væk fra hvor jeg døde, hvorefter man så igen skulle kæmpe sig igennem de samme banditter og byer. Det kunne gøres bedre med nogle flere respawn points.

Konklusion:

At anmelde Borderlands 2 kan faktisk gøres ganske hurtigt. Større, flottere og bedre end forgængeren. Det er de simple kendsgerninger og det kan derfor varmt anbefales.Der er ikke super meget nyt under Pandoras sol. Det hele virker meget genkendeligt og fortsætter i samme stil som forgængeren. Men de skæve personer, den tegnede grafik og de sjove indslag gør at Borderlands 2 bliver en aldeles behagelig og sjov spiloplevelse. Med de mange forbedrede historie- og sidemissioner, er der mange timers spil gemt på Pandora og de 4 forskellige(og snart 5 forskellige) figurklasser giver også en del til genspilnings værdien. Alt i alt er det bare et rigtig godt og gennemarbejdet spil.

Plus: Større, flottere og bedre på alle punkter. Lige fra grafikken til historien og over missionerne.

Minus: Måske lidt for velkendt, ikke den store udvikling. Ikke en specielt dyb historie.

Karakter: 9/10