Spilanmeldelse: Call of Duty Black Ops: Declassified

Tænk at kunne spille online Call Of Duty med næsten samme styring som på hjemmekonsollerne. Selvom Declassified har mangler og enkelte steder virker ufærdigt, så er følelsen faktisk slet ikke så ringe endda.

Hvis der er et spil der kan sælge Vitaer, må det da være Call of Duty. Serien har en gigantisk fanskare og tanken om at kunne spille videre når du forlader hjemmet, må være noget nær en drøm for mange spillere. Derfor var det også med glæde da spillet blev offentliggort. Siden dengang kølede begejstringen dog  da previews viste et særdeles grovkornet og småklodset spil.

Nu skal man heldigvis ikke tage previews for andet end hvad de er og slutproduktet er da heller ikke så elendigt som frygtet.

3 spilmodes

Du har tre spilfunktioner at kaste dig over: Kampagnen, Hostiles og Multiplayer. Kampagnen består af 10 missioner, som hver tager omkring 10-15 minutter at gennemføre alt efter spillerniveau og sværhedsgrad naturligvis. Du belønnes med stjerner alt efter hvor godt du klarer det. De fleste missioner er på tid. Den slags er jeg ikke begestret for. Dels fordi jeg ikke er nogen gudsbenået Call of Duty spiller, og dels fordi det taktiske element ryger, når man blæser frem med hovedet under armen. Spiller du missionerne flere gange, lærer du naturligvis hvor fjenderne er, for de står altid samme steder og det gør det hele lettere. Den kunstige intelligens er virkelig ringe så kampagnen er uden tvivl spillets svageste led og bestemt ikke meget værd.

Før vi kommer til Multiplayer, runder vi lige Hostiles mode. Det er i vid udstrækning som Zombies på konsollerne. Bølger af fjender vælter frem og det foregår på multiplayerbanerne. Hostiles fungerer fint, hvis du vil have lidt træning før du kaster dig online.

Multiplayer

Det er her årsagen til at du som Vita-ejer kan overveje om du skal investere i Call of Duty Black Ops Declassified. Onlinedelen præsenterer langt henad vejen det man forventer at serien. Der er masser af våben, perks, attachments og mulighed for at lave sin egen classes. Våbnene kan opgraderes, bedre perks åbnes, ja meget af det du plejer i Call Of Duty online er tilgængeligt.

Du har 6 maps og der spilles maks 4 mod 4. Det lyder måske af lidt, men banerne er tilpasset i størrelsen til antallet af spillere. Banerne er ikke ligeså gennemførte som vi kender det, men de fungerer udmærket om end jeg godt synes de kunne have været noget større trods alt. Det bliver for mast og for tilfældigt i det lange løb. Forskellen kan især mærkes når man smider PS3 versionen i efterfølgende. Endnu et problem ved de små baner er at man ofte respawner lige foran en fjende, hvilket betyder instant death uden en chance. Ret tumpet udført.

Declassified handler mere om hurtig action end taktik og snigeri, hvilket jeg synes det leverer. Formentlig fordi banerne er mindre og spillerne færre, har jeg også haft lettere ved at score point på vitaen end når det er PS3´en der lægger grund til mit Black Ops fix.

Styringen minder langt henad vejen om det du kender. Sigtekornet føles en smule mere “løst” end godt er, men man vænner sig til det og det er ikke ødelæggende for oplevelsen. Du kaster granater enten ved at klikke på skærmen, eller ved at trække granaten henover skærmen. Det sidste fungerer ikke når det skal gå stærkt online synes jeg. I det hele taget kunne jeg godt have ønsket at en decideret knap var valgt til granatkast, da det at skulle flytte poterne hen til skærmen kan give lidt problemer. På samme måde fungerer kniven, men den er lidt lettere, da det er ligemeget hvor på skærmen du trykker når den skal i brug.

Tekniske problemer

Black Ops Declassifieds akilleshæl er spillets tekniske side og desværre noget der trækker en hel del ned. Spiller du offline er der ingen problemer, men online er der desværre en del at rette op på. For det første tager det alt for lang tid at indlæse en bane. Op mod 1 minut alene for indlæsningen. Dertil skal du så lægge at spillet lige skal finde spillere og der skal vælges loadout for du kan komme igang. Hvis det så bare stoppede der. Desværre sker det jævnligt at du enten kastes retur til lobbyen når banen skal starte eller også crasher spillet så genstart er nødvendigt (det sidste er dog kun oplevet en enkelt gang). Jeg er sikker på Nihilistic arbejder på højtryk på at løse problemerne. Når du først er online, kører det flydende og hurtigt, mens grafik og lyd er ok uden at være prangende.

Alt i alt

Efter den meget negative snak der har været om spillet og Activisions manglende forsøg på at promovere spillet, var mine forventninger til Black Ops Declassified ikke store. Det er da bestemt heller ikke et perfekt spil, offlinedelen er elendig og grafikken kunne være bedre. Alligevel har onlinedelen gjort at jeg i dagene efter testperioden, har fundet spillet frem flere gange. Det føles som Call Of Duty, ganske vist en temmelig skrabet udgave, men det er pt. det bedste skydespil til Vita.

Er du fan af serien og har du altid ønsket dig at kunne spille videre når du var væk fra hjemmet, kan jeg anbefale det, hvis du vel at mærke kan leve med laaaang ventetid når du skal online og at spillet pt. har en del tekniske vanskeligheder at slås med.

Karakter: 5/10

Udgiver Activision

Ude nu til PlayStation Vita