PlayStation Allstars Battle Royale anmeldt

I PlayStation Allstars Battle Royale præsenteres et væld af velkendte figurer fra mange af Sonys egne PlayStation spil, samt nogle stykker fra 3. parts udviklere. 20 karakterer i alt, bla: Dante, Cole Mcgrath, Big Daddy, Jak & Daxter, Nathan Drake, Nariko, Parappa The Rapper, Colonel Radec, Sackboy, Sly Cooper med flere kan du spille med. Persongalleriet er overvældende og en stor styrke i spillet. Som gammel PlayStation gamer, er det sjovt at sætte de velkendte figurer op mod hinanden. Hver har sine styrker og svagheder og selv nuttede figurer som Sackboy og Parappa, kan pludselig et og andet på en battlefield.

Battle Royale kan spilles alene eller mod op til fire menneskestyrede figurer. Den sidste del er klar den sjoveste, da det aldrig bliver rigtig sjovt at dyste mod computeren. Med 4 på skærmen på samme tid, kan det ind i mellem blive kaotisk, men lærer du din figurs styrker og svaheder at kende, kan du mærke at kampene sagtens kan blive mere taktiske end først antaget.

Omfattende styring

Styringen af din figur er ved første øjekast let at gå til, men viser sig alligevel ret kompleks. Med højre anlog kan du gribe fat i modstandere, mens du med knapperne kan kombinere slag og spark. Derudover kan du forsvare med L1, rulle med venstre analog og alt sammen ændres alt efter om du hopper, kryber sammen, står oprejst eller hopper tilbage. Forpustet? Det er kun forståeligt, da der virkelig er mange muligheder. Som mange andre kampspil ender man op med nogle få foretrukne kombier og så ellers gode gamle kaosteori, hvis man er knap så tålmodig til at lære figurernes styrker og svagheder at kende.

Selvom udviklerne har gjort et ihærdigt på at gøre figurerne ligeværdige, så synes jeg ikke helt det er lykkedes. Enkelte kræver meget kendskab før du kan bruge dem effektivt, mens andre er klar med ekstreme kombier ved helt enkle knaptryk. Jeg frygter derfor, at man online hurtigt vil møde de samme karakterer igen og igen.

Godt pointsystem

Når det kommer til afregningen under kampene, har man truffet et glimrende valg og givet dig et uendeligt antal liv. I kæmper på tid og om, hvem der nakker de andre flest gange og dør færrest. Når du får ram på dine modstandere, opfylder du en energibar. Når den er opfyldt kan du bruge din figurs specialangreb. Energibaren kan opfyldes x1, x2 eller x3 gange, hvor dit angreb bliver større og bedre for hver gang baren stiger i værdi. Dette giver mulighed for lidt taktisk overvejelse. Du kan nemlig kun dræbe modstanderne med disse specialangreb. Det mindste specialangreb kan dræbe en enkelt modstander, men hvis du har is i maven og venter til det kraftigste angreb er opbygget, ja så kan du måske få has på alle modstanderne.

Når angrebene bruges skal du stadig sørge for at ramme modstanderne med det, ellers er det tabt. Derudover kan modstandere med særlige evner snuppe dine specialangreb, ligesom der ind i mellem daler våben og andet ned fra himlen. Der er masser af overvejelser at træffe, og det hele skal foregå ganske hurtigt.

Flotte baner

Banerne der kæmpes på er som figurerne taget fra PlayStations enorme spilkatalog. Ud over at være velkendte spilområder, så ændrer banerne sig ofte mens du spiller, hvilket betyder at kampen også pludselig skifter karakter. Det kan være ganske imponerende at se på og være en del af.

Spil derhjemme og ude af huset

PS Allstars Battle Royale er udviklet til både PlayStation 3 og PlayStation Vita og ser identisk ud på begge konsoller. For at få det til at hænge sammen på Vitaens skærm er menuerne lidt store og småklodsede når du ser dem på PS3. Jeg har under anmeldelsen nydt at spillet understøtter cross save, hvilket betyder at når jeg har spillet på PS3 og gemt mine fremskridt, ja så er alt tilgængeligt på vitaen, når den f.eks blev startet op i toget. Det samme gælder naturligvis den anden vej.

Cross buy

Har du både en PS3 og en Vita kan jeg glæde dig med at PS Allstars Battle Royale er første “store” spil, der benytter sig af Sonys cross buy politik, som i praksis betyder at køber du spillet til den ene konsol, får du gratis spillet til den anden konsol.

Alt i alt

Ps Allstars Battle Royale er en hyldest til Sonys mange spilkarakterer og er du fan af PlayStation, vil du nyde at gense karaktererne i dette univers. Som PlayStation fan er det svært at undgå at føle en glæde ved gensyn med de mange figurer og måden de fint er integreret i et kampspil. Som singleplayerspil skal man nok være meget glad for kampspil, for at gide ved specielt længe, men som spil når vennerne kigger forbi eller tidsfordriv på rejser og lignende, er det glimrende.

Du kan herunder se et gameplayklip optaget under anmeldelsen. Jeg beklager hvis optagelserne af vita udgaven ikke er helt i top, men det var hvad det kunne blive til i denne omgang 🙂

Vita Gameplay

Karakter: 8/10