Forside Indhold og distribution Film

Nu bliver Amazon et rigtigt filmselskab

-

Der er ingen tvivl om, at Amazon er Netflix’ største rival, når det gælder streaming og eksklusivt indhold.

Men nu tager Amazon et større skridt ind i en verden, Netflix endnu ikke har fodfæste i – biograferne. Flere af Amazons egne film har allerede kørt på det store lærred, før de landede på skærmen i stuen, f.eks. den Oscar-vindende ’Manchester by the Sea’ fra sidste år.

Men nu vil Amazon også til selv at distribuere sine film til biograferne, og bliver dermed et komplet filmselskab. Indtil nu har Amazon primært købt rettighederne til film, der allerede var i produktion, eller har finansieret film under Amazon Studios-navnet med folk fra Hollywood.

Selve markedsføringen og distributionen har dog været håndteret af uafhængige filmdistributører. Men hvis der er noget, Amazon forstår, så er det jo netop markedsføring og distribution.

Af samme grund overtager de nu også distributionen af deres egne film. Den første film, der både produceres og distribueres af Amazon Studios, er Woody Allens ’Wonder Wheel’, der får premiere til december. Amazon vil står for såvel markedsføringen som distributionen af filmen.

Flere film er på bedding til at gennemgå den samme proces, skriver Variety, herunder film som Todd Haynes’ ’Wonderstruck’, ’You Were Never Really Here’ fra Lynne Ramsay og ’Suspiria’ af Luca Guadagnino.