Forside Baggrund

Apple TV er ‘den lille’ i hjemlandet USA

-

Herhjemme er Apple TV en af de mest udbredte medieafspillere, men sådan er det ikke i hjemlandet USA.

Herhjemme er Apple TV en af de populæreste medieafspillere. Et marked der deles med Google Chromecast.

Men sådan er det ikke i hjemlandet USA. Der er Apple TV den lille – af de store. Det viser de seneste tal fra analysefirmaet eMarketer.

 

Roku hitter

De mest populære medieafspillere i Apples hjemland kommer fra Roku. De benyttes mindst én gang per måned af anslået 38,9 mio. brugere i USA. Det giver en markedsandel på 23,1%

Som en neutral spiller på markedet, en der ikke selv leverer indhold, er det lykkedes Roku både at komme ind i tv-producenters Smart TV og få aftaler på plads med en række indholdsleverandører, og det har givet dem et aktuelt forspring overfor flere af konkurrenterne.

På udbredelsen er der dog ikke den store forskel ned til nr. 2 og 3 på listen.

Chromecast følger lige efter med 36,9 mio. brugere lige efter. Google har en markedsandel på 22%.

Amazon Fire TV kommer lige efter de to andre med 35,8 mio. brugere og en 21,3% markedsandel.

Der er dog overlap på tallene for udbredelse, for husstandene nøjes ikke nødvendigvis med at benytte én medieafspiller.

 

Færre bruger Apple TV

Apple TV har 21,3 mio. brugere svarende til en markedsandel på 12,7%. Der peges på flere årsager til den noget lavere tilslutning, som mangel på populært indhold og en væsentlig højere pris for medieafspilleren (sammenlignet med konkurrenternes billigste produkter).

Bl.a. har potentielle kunder savnet Amazons streaming på Apple TV, men det er annonceret på trapperne nu.

Der er dog ikke udsigt til at Apple TV indhenter det tabte, der har konkurrenterne allerede fået større momentum. Hvor konkurrenterne ventes at tilføje hver mellem 20-30 mio. brugere frem mod 2021, der vurderer analytikere at Apple må nøjes med en vækst på under 4 mio. brugere i samme periode.