Forside Baggrund

82% er genudsendelser på DR

-
DR Byen. Foto: Bjarne Bergius Hermansen / DR

Har vi ikke set den før? Sandsynligheden er stor på DR, hvor hele 82% af udsendelserne er genudsendelser.

Alle tv-kanaler genudsender udsendelser. Det er en måde at holde udgifterne nede, samtidig med at flere får en chance for at se med.

Men hos DR er antallet af genudsendelser steget de seneste år. Det viser tal som Ekstra Bladet har fået aktindsigt i.

Hvis du sidder med fornemmelsen af at have det det før, så er chancen blevet større på DR-kanalerne nu end tidligere. Hvor det i 2014 var 78% af udsendelserne der var genudsendelser, så var det tal steget i 2016 til 82%.

Til sammenligningen er antallet af genudsendelser på ‘TV 2’-kanalerne faldet fra 75% i 2014 til 71% i 2016.

 

Flere kanaler = færre penge per kanal

“Det hænger formentlig sammen med, at man skal have ressourcerne til at hænge sammen på de mange kanaler. Det er en kritik, der har været de senere år. Nu har man seks kanaler, men man har ikke råd til at fylde dem op med det, man ville have, og det som befolkningen og politikere forestiller sig, at der skal være”, forklarer lektor Henrik Søndergaard fra Institut for Medier til Ekstra Bladet, og fortsætter:

“Så man smører smørret tyndere ud, og det betyder, at genudsendelserne stiger”.

Der er forskel på antallet af genudsendelser per kanal. Hos DR er det DR2 der med 72% har færrest genudsendelser, mens børnenekanalerne Ramasjang og DR Ultra ligger højest med 91% genudsendelser.

På hovedkanalen DR1 er 75% af udsendelserne genudsendelser, mens det tilsvarende tal for hovedkanalen TV 2 er 52%.

 

6 kanaler giver mere nyt

DR pointerer at med 6 tv-kanaler er der – samlet set – flere nye programmer i dag end dengang DR havde færre kanaler at fordele programmerne ud på.

“Vi sender genudsendelser for at give flere folk mulighed for at se de programmer, vi laver, og man vil møde flere genudsendelser, når man har flere kanaler, men at vi nu har seks kanaler har også gjort, at der er kommet langt flere nye udsendelser – på ti år har man som seer oplevet en stigning på 46 procent på nye danske sendetimer”, fortæller publiceringschef i DR, Peter Rosberg, til Ekstra Bladet.