Forside Nyheder

Flere seervaner stod for skud under kvindernes succes i EM bold

-
Foto: Shutterstock.com

Rekordmange kvinder heppede med under kvindernes EM bold.

2017 blev året hvor kvindebolden slog herrebolden ud på popularitet, i hvert fald målt på antal seere i år til dato.

De danske fodboldkvinder har – helt berettiget – fået meget omtale under EM i Holland. For deres spil og sølvmedaljer, for deres humør og entusiasme og for deres kolossalt høje seertal.

1,5 mio. seere sad klinet til skærmen under kvindernes EM-finale, hvor Holland slog Danmark.

Hidtil har det været opfattelsen at det nok var flest mænd, men nu viser det sig at kvinderne var i flertal, da finalen blev spillet.

Annonce

 

Seertallene fra Kantar Gallup viser nemlig, at 52% af finaleseerne var kvinder. Det ses ellers aldrig til fodboldkampe, at flertallet af seere er kvinder.

En kvindelig seerandel på omkring 50% er meget usædvanlig, når det handler om fodbold. I 2016 lå den kvindelige seerandel til f.eks. dansk klubfodbold, Champions League-fodbold og klubfodbold fra England, Italien, Spanien og Holland blot mellem 20% og 27%.

Under hele EM-slutrunden var der stor opbakning fra de kvindelige seere til kampene – og der blev flere kvindelige seere gennem turneringen. Til EM-semifinalen mod Østrig var 47% af seerne piger og kvinder.

Seks af de otte mest sete fodboldkampe på dansk tv i 2017 er nu kvindelandskampe sendt på DR1 og TV 2.