Forside Baggrund

Hollywood taler med Apple om biografaktuelle film hjemme

-
Fotos: Shutterstock.com

Hollywood og Apple taler om udlejning af biografaktuelle film og dermed trodse modstanden hos biograferne.

Flere filmstudier i Hollowood overvejer lige nu hvorvidt de skal trodse biografernes modstand, og gå videre med planerne om digital salg af biografaktuelle film.

Det fortæller personer med kendskab til planerne til erhvervsmediet Bloomberg.

Blandt bannerførerne for at ændre på de vinduer, hvor filmene stilles til rådighed for salg, er filmstudier som Warner Bros. og Universal Pictures.

Hollywood presser på for denne ændring og taler lige nu med Apple og Comcast (en af USAs store tele- og mediekoncerner), udenom de magtfulde biografkæder.

Alle førende Hollywood-studier pånær Disney er meget opsatte på at finde en afløser for DVD-forretningen der er på kraftig retur, og her kigger de på muligheden for at få filmene hurtigere ud end i dag – mens filmene stadig er biografaktuelle.

Det er ikke lykkedes biograferne og Hollywood at blive enige om en model. Biograferne krævede at de delte indtægterne for det tidligere salg i 10 år frem, men det har Hollywood afvist.

Bloombergs kilder fortæller at aftaler med Apple og Comcast kan falde på plads allerede i begyndelsen af 2018, hvor det forventes at store blockbuster film kan købes digitalt blot 2 uger efter biografpremieren. Dette til en højere pris.

Med til historien hører også at Comcast, der står til at få fordel af en eventuel en ny aftale om biografaktuelle film, selv ejer Universal Pictures, som er et af de filmselskaber der er positive overfor ideen.