Forside Baggrund

Klumme: Jeg overvejer allerede at sælge min iPhone X – på grund af min bil

-

I denne klumme får vi historien om, hvordan skribentens mange timer i bilen har vendt oplevelsen af iPhone X fra begejstring til lidt af en skuffelse.

Som man kan læse i den anmeldelse, jeg har lavet af den, synes jeg iPhone X er en ret fremragende smartphone – selv til den høje pris. Jeg sad oppe til klokken 1 om natten, da forsalget startede for at være sikker på at være blandt de første, der fik den og kunne anmelde den her på Recordere.

Da jeg fik den, var den både prisen og besværet værd. Men nu, hvor jeg har haft den som primær telefon i omtrent tre uger, overvejer jeg allerede at sælge den igen.

Jeg er ikke den eneste, der fortryder. Der er andre tech-skribenter på nettet, der har samme tanke. Vi, der overvejer at skille os af med iPhone X igen, gør det dog af mange forskellige årsager, og disse årsager har som regel noget at gøre med et helt specifikt behov, som iPhone X ikke tilfredsstiller.

For skribenten i artiklen, jeg linker til herover, handler det om at kunne nå hele telefonskærmen med én hånd. Jeg har relativt lange fingre, så det problem har jeg ikke. Mit problem handler om, hvordan iPhone X fungerer i min bil.

Lad mig med det samme sige, at nedenstående overhovedet ikke skal ses som om, jeg trækker i land på min anmeldelse af iPhone X. For langt hovedparten af de folk, der læser disse ord ER iPhone X en fantastisk smartphone, og de ting, der gør den speciel, fungerer virkelig godt og er prisen værd.

Det er bare mine behov, der er lidt særlige. Men jeg synes alligevel, det er værd at nævne, og derfor har jeg skrevet denne klumme.

Som jeg nævnte i anmeldelsen har CarPlay et meget stort problem, der naturligvis ikke har noget at gøre med iPhone X som sådan. Det er det faktum, at den eneste kort-app, du kan bruge på bilens skærm med CarPlay er Apple Maps, og det er måske det værste produkt, Apple til dato har lavet.

Der var fra starten bøvl med kortene, men nu har app’en altså været på markedet i mange år, og den kan stadig vise forkert, og er virkelig dårlig til at tage trafikken med ind i beregningerne.

Her er Google Maps milevidt foran, hvilket blev ret tydeligt, da jeg lavede den øvelse, der blandt andet er beskrevet herunder.

 

iPhone-Android-cyklus

Mit smartphone-år går mest med at have en Android-telefon i lommen. Det har intet at gøre med, at jeg er specielt meget gladere for Android end for iOS, det har bare noget at gøre med, at jeg hele tiden er i gang med at prøve en ny telefon af, og der kommer altså kun en ny iPhone én gang om året.

Typisk er jeg iPhone-bruger i perioden mellem en ny iPhone bliver lanceret og så februar-marts måned, hvor der igen begynder at komme nye Android-modeller. Sidste år var en undtagelse, fordi jeg simpelthen syntes, iPhone 7 var så ringe en smartphone i forhold til dens pris, at jeg ikke gad beholde den.

Jeg har det på samme måde med iPhone 8. Men ikke med iPhone X, som min anmeldelse også afspejler. Den ville jeg gerne beholde, i hvert fald til at starte med.

Ovenstående cyklus skal ikke forstås sådan, at jeg holder helt pause fra iOS, når jeg prøver nye Android-telefoner af. Jeg har ikke færre end fire iPads, som jeg har gang i konstant. De tre af dem bruger jeg i mit sidehverv som musiker (Der findes simpelthen så mange gode synthesizer og sampler-apps til iOS), og den sidste bruger jeg som…nåja, en iPad.

Så jeg har hele tiden relativt nyopdaterede iOS- og Android-maskiner mellem hænderne, hvilket er godt for en tech-skribent, når man skal følge med i, hvad der sker på begge platforme. Som jeg har nævnt flere steder, har jeg ingen favorit blandt de to. De har begge fordele og ulemper og er begge gode til hver deres ting.

Men når jeg så alligevel overvejer at sælge min iPhone X før der er kommet nye 2018-Androids, er det som nævnt på grund af min bil. Når man som jeg bor i Los Angeles, bruger man afsindigt meget tid i sin bil.

Når man tager hele det område med, som hører til ’The Greater Metropolitian Los Angeles Area’ (det er en teknisk betegnelse), er der tale om mellem 80.000 og 90.000 kvadratkilometer – eller et areal, der er omtrent dobbelt så stort som Danmark.

Alting ligger langt fra hinanden, og det offentlige transportsystem er slet ikke godt nok endnu. Derfor er bilen en del af livsstilen her i byen. Der er en grund til at podcast-bølgen virkelig fik luft under vingerne her i byen først – folk skal have noget at lytte til, når de dytter rundt på vejene.

Dertil kommer, at trafikken er fuldkommen uforudsigelig. Uheld, der sker på en motorvej 15 kilometer væk, som du slet ikke skal benytte dig af på dine rute, kan skabe kødannelse på stort set alle de omkringliggende veje, der i forvejen er fuldkommen proppede i myldretiden, der foregår mellem 7 og 10 og igen mellem 15.30 og 20 – hvis det kan gøre det. Vi, der kører meget i Los Angeles, er derfor dybt afhængige af trafikdata, hvis vi gerne vil navigere rundt om alle uheldene og trafikpropperne.

Jeg er i det sidste år af min Ph.D.-uddannelse på UCLA, der ligger 18 kilometer væk. Når der ikke er noget trafik, tager det mig 35 minutter at køre derhen fra hvor jeg bor. Når der er myldretid, tager det 50-55 minutter. Men hvis der er myldretid og jeg ikke bruger Google Maps med dennes trafikdata, kan det tage mellem 75 og 90 minutter at køre de 18 kilometer på grund af trafikken.

Med andre ord kører jeg ikke bare den samme rute hver dag, når jeg skal hen på universitetet. Ruten er næsten forskellig hver eneste dag, fordi trafikken er det, og Google Maps (eller Google-ejede Waze, som jeg også bruger, men som benytter sig af de samme trafikdata) tager højde for det.

Lige meget, hvor jeg skal hen, slår jeg Google Maps eller Waze til, simpelthen for at være opdateret på trafiksituationen og altid tage den mest effektive rute. Det er lige meget, hvor godt, jeg kender vejen – jeg er nu totalt slave af GPS’en i min smartphone.

Og det er her, iPhone X fejler mig.

 

Nul Google Maps

Som nævnt er det umuligt at bruge Google Maps sammen med CarPlay. Den eneste workaround er, hvis man starter Google Maps i baggrunden og så sætter iPhonen til bilens USB-stik og starter CarPlay på bilens skærm. Så kan man i det mindste høre instrukserne, men det visuelle følger ikke med. Det vil jeg helst gerne have.

Hvorfor så ikke bare droppe bilens skærm og sætte iPhone X op i en almindelig håndfri holder? Det tænkte jeg også på. Men det er der flere problemer med.

For det første er det jo ikke derfor, jeg har købt en bil, der er kompatibel med både Android Auto og CarPlay. Hvad er idéen med at have en dejlig, stor touch-skærm i bilen, hvis man ikke bruger den?

For det andet vil jeg gerne kunne benytte de andre ting, som man kan med både Android Auto og CarPlay ud over GPS-navigation, såsom musikafspilning, udveksling af SMS og Facebook Messenger-beskeder via tale og opløsning, lydbøger via Audible, podcasts og så videre.

Alt dette kan jeg også gøre direkte fra iPhone X’ skærm, men det er unægteligt mere besværligt at gøre det på en 5,8-tommer skærm end på de ca. ti tommer, jeg har til rådighed i centerkonsollen på min bil.

På et tidspunkt overvejede jeg, om jeg ikke bare kunne sætte Android Auto til via USB-stikket med en gammel Android-telefon og så sætter iPhone X op med en håndfri holder. På den måde ville jeg kunne bruge Android Autos adgang til Google Maps og bruge iPhone X til beskeder, musik og så videre.

Det er der bare ét problem med: Android Auto sætter sig på bilens Bluetooth-tilkobling og kan ikke fungere uden (og min bil kan kun håndtere én Bluetooth-opkobling til en smartphone ad gangen).

Så selvom min bil har Wifi indbygget med sin egen LTE-forbindelse, og Android Auto kan kobles på nettet ad den vej, kan den ikke fungere uden også at være sat til Bluetooth.

Det forhindrer min iPhone X i at være koblet til, så der er nul musik, nul talekommandoer/diktat af beskeder og værst af alt: Nul telefonsamtaler over bilens Bluetooth-anlæg. Jeg ville skulle manuelt koble iPhonen over på Bluetooth, hver gang telefonen ringer, mens jeg kører bil, og det er mit liv for kostbart til.

Der er imidlertid et helt andet problem, der også gør denne opsætning umulig, og som har direkte med iPhone X at gøre.

Det er en ting, jeg må indrømme, at jeg totalt overså ligesom de fleste andre anmeldere, da jeg testede iPhone X. Men i bilsammenhæng er det faktisk lidt af en katastrofe.

 

Face ID virker ikke vandret

Face ID er en rigtig fed feature, der får alting til at glide let og elegant, når du interagerer med telefonen.

Men hvis man forventer at bruge sin iPhone X i landskabs-tilstand i sin bil – for eksempel fordi, du bruger den til at navigere efter – så bliver du skuffet. Face ID fungerer nemlig ikke i landskabs-tilstand.

Når du holder telefonen lodret har den ingen problemer med at genkende dit ansigt. Men hold den vandret, og du skal indtaste en kode, hver gang den låser. Og iOS har det med at lukke skærmen ned, selvom Google Maps kører.

Det ville ikke være noget problem, hvis man bare lige skulle røre ved skærmen for at se, hvad der sker, hvilket kunne virke, hvis ellers Face ID virkede i landskabs-tilstanden.

Men det gør den ikke, så hvis du bruger iPhone X vandret sammen med Google Maps (og det kan jeg umuligt være den eneste, der gør), skal du hele tiden låse op med pinkode.

Alternativet er at sætte skærmen til aldrig at slukke i indstillingerne. Men det bruger naturligvis strøm som bare fanden, hvis man kommer til at glemme selv at lukke for skærmen ved at trykke på knappen på siden.

Måske er der et hack med f.eks. IFTTT, som jeg ikke kender, der kan løse problemet. Det virker dog som et problem, der slet ikke burde eksistere.

Jeg prøvede også at koble iPhone X til bilens aux-indgang via den medfølgende USB-C til minijack-adapter. Jeg tænkte, at jeg kunne få dens lyd ud på den måde og så benytte mig af den indbyggede mikrofon, nu hvor jeg ikke havde Bluetooth tilgængelig, fordi Android Auto stjal den. Men det fungerede bare ad helvede til i praksis.

Ud over, at jeg skulle skifte over til den analoge indgang på bilens anlæg manuelt, hver gang telefonen ringede, var det næsten umuligt at diktere SMS’er eller beskeder, og talekommandoer fungerede også dårligt, fordi Siri ikke kunne høre tydeligt nok, hvad jeg sagde. Det var også irriterende at vide, at det hele ville glide meget nemmere- inklusive skiften rundt mellem apps og sætten gang i musik – hvis jeg bare gik over til CarPlay i stedet.

 

Alternativ løsning

For at løse problemet, besluttede jeg mig for simpelthen at vende hele situationen om.

Jeg tog en gammel Android-telefon og lod den køre med Android Auto på dens egen skærm i en håndfri holder. Når den ikke er koblet til bilen med andet end strøm, behøver den nemlig ikke Bluetooth. Og nu har jeg så i et par uger kørt med CarPlay i stedet for Android Auto, hvor iPhone X’en blot ligger pænt i et hul i centerkonsollen på bilen, koblet til med USB.

Det er i denne forbindelse, jeg har haft mulighed for at tjekke Apple Maps op imod Google Maps, mens jeg kører på vejene.

Lad os bare sige, at Apple Maps konsekvent viste en anden og mere trafikeret rute end Google Maps og slet ikke kunne finde ud af at skifte over til en ny rute, når trafikken ændrer sig undervejs.

Efter et par uger med begge systemer må jeg bare konstatere, at bil-integration er en af de ting, som Android bare gør væsentligt bedre end iOS. For nu at sige det mildt. Jeg ved ikke, om det blot er kombinationen af min Chevy Volt og CarPlay, eller om andre har samme problemer, men CarPlay virker næsten lige så ringe som Apple Maps gør i sig selv.

Men allerede inden CarPlay bliver startet op, har iPhone et bil-problem. Lige så snart, den bliver sat til Bluetooth, begynder det seneste afspillede musiknummer, eller den førstliggende musikfil, at blæse ud gennem højttalerne. Man kan ikke slå det fra. Jeg har tjekket.

Den eneste måde at gøre det på er ved at fjerne alle musik-apps og musik-filer fra sin iPhone. De workarounds, jeg har set på nettet, inkluderer at lade det førstliggende musiknummer være en fil, der bare er stilhed. Kan det virkelig være rigtigt, Apple

Dette er ikke bare et iPhone X-problem, men et problem med iOS helt generelt.

 

CarPlay er noget hø

Men det bliver ikke bedre, når CarPlay kommer i sving.

iPhone X er jo toppen af poppen, når det gælder iPhones. Så hvorfor tager det mindst 3-4 sekunder for Siri at begynde at lytte til, hvad jeg beder den om? Og hvorfor kan den ikke finde ud af at navigere rundt i musikken lige så godt som Google Assistant kan? Er det ikke netop underholdning, som Apple siger, de er så gode til? Ovenstående er i øvrigt, når tingene går godt.

Cirka hver tredje gang, jeg prøver at gøre noget med CarPlay (i hvert fald i det tempo, jeg er vant til fra Android Auto), går det galt. Enten fryser CarPlay fuldstændigt, så jeg er nødt til at hive USB-stikket ud og sætte det i igen, eller også fryser iPhone X fuldstændigt, og jeg er nødt til at genstarte telefonen. Det gider man altså ikke, når man lige er igang med at finde den bedste vej gennem en storby.

Oven i det har Face ID af en eller anden grund svært ved at fungere i bilen, når det er mørkt. Den har sjovt nok ikke problemer med mørke nogle andre steder, så jeg ved ikke, om det er bilens mange lamper, der generer kameraet.

Men Face ID fungerer kun hver anden gang, når jeg bruger det i bilen – også selvom telefonen holdes vandret og ikke så langt fra hovedet (det er lidt svært at holde iPhone X lige ud for skallen, når man kører bil – af indlysende årsager).

CarPlay har den fordel, at den ikke låser skærmen på telefonen, når den er koblet til bilen. Det gør Android Auto, og det kan være irriterende, hvis der er noget, man gerne lige vil tjekke, f.eks. når man holder stille.

Men omvendt har det den ulempe på iPhone X, at der kun skal det mindste ryk eller tryk på skærmen til, før Siri bliver aktiveret af en eller anden grund.

I de sidste par dage har fanget mig selv i at skrige til Siri at hun skulle skride ad pommern til, fordi hun afbryder midt i en sang eller en navigation, fordi hun gerne vil høre, hvad hun kan hjælpe med.

Måske afgiver min bil en mislyd, der lyder som ”Hey Siri”, men hvis det er den mest logiske forklaring, er der dæleme noget galt.

En anden mærkelig ting ved CarPlay er måden, beskeder fungerer på. Jeg kan få listen over de mennesker, der har sendt mig beskeder for nylig op på skærmen, men hvis jeg trykker på en af dem, går Siri automatisk igang med at komponere en besked til vedkommende i stedet for at læse beskeden op.

For at høre beskeden, skal jeg afgive en specifik talekommando om at få læst den seneste besked fra en navngiven person op. Hvis jeg bare beder Siri om at læse beskederne op, starter hun med den ældste ulæste besked i stedet for den nyeste. Det kan godt være det er logisk for ingeniørerne på Apple, men når jeg er ude at køre bil, vil jeg helst høre den nyeste besked, der lige er kommet ind, først.

 

”Det er jo sådan, det skal fungere!”

Endelig er der den manglende integration mellem apps, som bare kører meget bedre på Android Auto. I sensommeren kørte jeg på vinsmagningstur med et par venner i Lake County nord for San Francisco. Jeg havde lejet et hus på en bakketop til os via AirBnB.

Da jeg satte min Android-telefon til bilen, kom den med det samme op med husets adresse som forslag til navigations-destination, fordi Google Assistant integrerer på tværs af apps i Android. Nogle vil sikkert overskride nogles grænser. Men for mig var det akkurat, som en af passagererne sagde, da han så det:

”Det er jo sådan, det skal fungere!”.

Det er ikke altid, Android Auto virker optimalt. Både Android Auto og CarPlay fungerer kun så godt som hastigheden på den telefon, der er sat til bilen, og hvor god Internet-forbindelsen er.

Men generelt er min oplevelse, at Android Auto fungerer adskillige gange bedre end CarPlay. Jeg synes virkelig, CarPlay virker som et tredjerangs-system i forhold til Android Auto – en forskel, der er meget større, end der ellers er mellem Android og iOS generelt.

Så selv om jeg elsker iPhone X som telefon, må jeg desværre konstatere, at min bil er kommet i mellem os i en grad, hvor vore veje må skilles.

Det både kan og skal Apple kunne gøre bedre.

 

Annonce