Jack Bauer siger pænt undskyld
  
14. december 2008 - Morten Bay / MediaWatch.dk
Del på Facebook   

24: Redemption. Tv-filmen hvor Jack Bauer beder om syndsforladelse.

Denne blog / anmeldelse er skrevet af journalist Morten Bay for MediaWatch
Den viderebringes her, efter aftale med skribenten.

 

Jeg sidder lige nu og ser på et stykke tv-historie.

Ligesom de tre Rambo-film, Missing in Action og et hav af andre sen-koldkrigsfilm var direkte affødt af Reagans armlægningskonkurrence af et præsidentskab, er Jack Bauer og serien '24' et produkt af Bush/post-9/11-æraen. En hemmelig agent, sat i verden til at bekæmpe terrorister for CTU (Counter-Terrorist Unit) - gerne muslimske ekstremister. En mand, der akkurat som Bush, var klar til at tilsidesætte alle konventioner og love for at redde USAs r...

Hvis det ikke var fordi, serien var så pokkers underholdende, ville den formodentlig være blevet begravet efter et par sæsoner af kritiske humanister (som mig selv) blandt Hollywoods venstreorienterede magtspillere.

Men i dag siger Jack Bauer undskyld. Mens dette skrives, ruller '24:Redemption' over skærmene i USA. Redemption betyder som bekendt bodsgang eller syndsforladelse - og den to timers tv-film (der naturligvis foregår i real-tid mellem kl. 15.00 og kl. 17.00) handler om en Jack Bauer, der gør bod. Men det ligner da ikke en mand, der er villig til at slå sin egen bror ihjel (som i sæson 6) for at fuldføre sin mission?

Men det kan sådan set være lige meget, når tiderne har ændret sig. Faktisk er alle forudsætningerne for en helt som Jack Bauer forsvundet: Tanken om en krig mod terror gik ned med Bush' popularitet, så en helt, der kun er en helt, fordi han bekæmper terrorister med ublu midler, er ikke længere en helt i Obamas USA.

Så Hollywood gjorde, hvad Hollywood gør bedst: De tilpassede sig det nye marked. Og som formodentlig de eneste i Hollywood, fik holdet bag '24' faktisk medvind af den strejke, der sidste år lagde medieproduktionen i USA ned i næsten 4 måneder. Det betød nemlig, at produktionen af sæson 7 måtte indstilles. Skuffede fans af serien blev endnu mere skuffede, da de hørte, at seriens 7. sæson ville blive udskudt næsten et helt år, til januar 2009. Men det var der en årsag til. CTU var ikke længere en brugbar baggrund for Jack Bauers aktiviteter - for anti-terrorisme minder amerikanerne om en Bush-æra, de helst bare vil glemme. Så i sæson 7 skal CTU lukkes, og handlingen bliver eksporteret til Washington DC. Men hvordan hulen får man lukket CTU og placeret Jack Bauer på den østkysten, 6000 km væk fra Los Angeles, hvor han hidtil har huseret?

Jo, man laver en tv-film, der sætter plottet op. Og den foregår netop som USA indsætter en ny præsident, der har travlt med at gøre op med alt det gamle (lyder det bekendt?). Men da man allerede havde haft to sorte præsidenter i serien, var der naturligvis ikke andet at gøre end at indsætte en kvinde.

Jack Bauer er imidlertid i Afrika, i det fiktive land Sangala, hvor han arbejder på en skole i et forsøg på at finde sig selv og gøre bod for alle de forfærdelige ting, han har gjort. Men Sangalas oprørsstyrker er i gang med et kup, så netop i de to timer, hvor vi følger Bauer i '24:Redemption', kommer revolutionsstyrkerne forbi Jack Bauers skole som en del af et større raid, hvor de "rekrutterer" (kidnapper) børn til at blive børnesoldater i kampen mod det USA-venlige regime.

Hvad Bauer dog ikke ved, til at starte med, er at revolutionsstyrkerne søreme bliver bevæbnet med amerikanske penge, sendt afsted af en mystisk grå eminence, spillet af den i øvrigt åbent erklærede republikaner Jon Voight. Måske er det her også hans forsøg på bodsgang?

Den afgående præsident nægter at give militærstøtte til Sangalas siddende regering, som de har støttet tidligere (ligesom USA under Bush sr. nægtede det i Afghanistan, hvilket skabte Osama Bin Laden og Al-Qaeda) - og på nuværende tidspunkt ved vi ikke, om han har forbindelse til Jon Voight, men mon ikke? Derudover har ambassaden i Sangala fået besked på KUN at evakuere amerikanere - og FN er ikke til meget hjælp, tværtimod. Alt sammen en illustration af det USA, amerikanerne så gerne vil forlade, at de gav Obama en jordsskredssejr.

Med andre ord er 24-serien i gang med at forvandle sig sammen med resten af USA. Og det er helt ufatteligt godt set af folkene bag serien, at det er lykkedes for dem at lodde tidsånden på den måde. TV-serien har været undervejs i et år - sæt nu McCain havde vundet?

Men måske er det også et udtryk for, at seriens bagmænd ønsker at distancere sig fra seriens tidligere voldsomme og halvideologiske handling - deres egen "Redemption"? I hvert fald er filmen en kritik af børnesoldater og landminer, en kritik, de fleste kan være enige i. Og for at det ikke skal være løgn, er der givet gratis reklameplads til Human Rights Watch og Kiefer Sutherland dukker selv op og beder folk støtte MalariaNoMore.org, der slås for at bekæmpe malaria i Afrika. TV-serien er grovsponseret af Hyundai, og teleselskabet Sprint, der har leveret biler og telefonerne i serien - og det er MEGET tydeligt. De vil åbenbart gerne se, om noget af det godgørende kan smitte af på deres brands.

Således er selv Jack Bauer pludselig blevet humanist (med ret til at dræbe.)

Det er næsten for meget af det gode. Men det er jo også Hollywood.

P.S: Hvis du gerne vil se filmen før TV2 får taget sig sammen til at vise den, udkommer den faktisk allerede i morgen tirsdag på DVD her i USA (er udkommet nu, red), samt på den amerikanske udgave af iTunes Store. Så hvis du er en af de efterhånden mange danskere, der har adgang til de to måder at se film på, så god fornøjelse.

 

Morten Bay er cand.mag i medievidenskab og arbejder som journalist og new media-ekspert i Los Angeles.

Han er tidligere Chief Business Developer i Aller, hvor han var en af hovedkræfterne bag husets store online-relancering i 2008. Hans og Julie Ralunds bog 'Generation Netværk' om unge i netværkssamfundet fik Fremtidsprisen i 2008, og p.t. skriver han på en bog om netværksmennesket for Gyldendal.

Del på Facebook
  
 ANNONCE:
 Seneste kommentarer
  • thumb
    frk H
    23-08-2009 16:09
    Lars!! Jeg er helt enig med ulrikP. Det er en meget personlig anmeldelse hvor forfatterens sprog klart skinner igennem, for meget igennem. Og nej anmeldelser skal ikke være/ er ikke altid personlige, er rystet over at du kan påstå dette. Det er en meget nedladende anmeldelse, selvom jeg selv ikke er 24 timer fan! Har set filmen og synes den er god men ikke set nogen afsnit fra serierne. Så find en bedre anmelder! Vh frk H
  • thumb
    Bo
    30-07-2009 19:11
    Ja tiden ændrer jo mange ting. :-) Rambo hjalp jo f.eks de "stakkels" talibanere imod de onde russere som ville dræbe dem pga. al den terror de lavede i Rusland, og den gang mente man åbentbart at det var bedre med en død russer end en død talibaner, så lidt af en kovending. Chuck Norris reddede tilfangetagne amerikanere,som landet havde vendt ryggen, hvilket de jo vitterligt også gjorde, så vist intet der har ændret sig der. Den nye præsident har jo bekræftet at krigen imod terror fortsætter, hvilket gentagne gange også er blevet sagt af Hillary Clinton, så det eneste der har ændret sig der er at man ikke accepterer at det sker imod krigsreglerne, hvilket jo også burde være strafbart, men der bliver jo stadig bevilliget flere soldater og dollars til kampen. Et demokrati der ikke er værd at slås for er ikke et rigtigt demokrati, og helt ærligt pacifisme er et ord for idialister som jeg tror meget få kan leve op til i virkeligheden, hvem ville f.eks ikke forsvare sig selv, sin kæreste, børn eller lign. hvis de blev overfaldet på åben gade ? De fleste er nok helt enige om at den måde Bush greb det an på var rimeligt kikset men udgangspunktet om at man hellere skal bekrige terrorister i deres eget land frem på egen gade er vel som udgangspunkt noget vi alle støtter, for hvem har lyst til at en bombe springer ude foran hoveddøren ?
  • thumb
    Lars (Admin)
    18-12-2008 00:00
    @UlrikP - Politisk ladet? Jamen, anmeldelser er altid personlige, de kan per definition ikke være være andet. Anmeldelser er en personlig vurdering, at et stykke musik, en film, et teaterstykke, eller som her en tv-film. Så jo, anmeldelser er også altid politisk ladet - i sin grundform. Og der vil altid være nogen som er uenig med anmelder, uanset hvad der anmeldes. Fra redaktionen fandt vi denne anmeldelse god, derfor bragte vi den. At der så efterfølgende er en debat om, hvorvidt den rammer rigtigt, bekræfter kun os i at der var rigtigt at bringe den i første omgang.
  • thumb
    UlrikP
    18-12-2008 00:00
    Jeg er da ked af hvis jeg ødelægger den gode julestemning her på recordere.dk, men jeg er endnu mere ked af at redaktionen vælger at bringe en artikel der er så politisk ladet som den helt klart er. Om jeg personligt er enig eller uenig med forfatteren er ligemeget; jeg synes helt principielt at vi bør holde sitet fuldstændig fri af politiske, religiøse og andre usaglige betragtninger!
  • thumb
    Anonym
    15-12-2008 00:00
    flot med spoiler i teksten uden at nævne dette.
  • thumb
    MasterK
    15-12-2008 00:00
    Ja nu skal vi vel snart til at se Bauer flette Pettirør ?? Det hele ender vel i samme boldgade som de remasterede StarWars film, nu er det forfærdeligt at se Bauer skyde en mand i knæet, for at få informationer om en forestående terrorhandling. Han deler nok en Kinder mælkesnitte ud, og så fortæller den flinke terrorist om den skumle plan :(. Nu har de jo også brugt seks * 24 afsnit, på at overbevise os om at Bauer er badass, og spiser terrorister til morgenmad... Og JA! hvad havde de gjort hvis McCain havde vundet valget... MON det amerikanske samfund ændrer sig så meget, bare fordi Obama kommer til... Våbenlobbyen, skydetosserne og embedsmændene, der vil "landets bedste" er der jo stadig.... Men igen, 24 ER jo fiktion :D, måske endnu mere nu end før ;)..
  • thumb
    Kim Olsen
    15-12-2008 00:00
    tsk tsk, Bauer har intet at sone, målet helliger jo altid midlet, også i guds eget land!
  • thumb
    Anonym
    15-12-2008 00:00
    Filmen er et godt oplæg til day 7, men mangler seriens intensitet.
  • thumb
    Lars (Admin)
    14-12-2008 00:00
    @GZZ - Der var smuttet noget i formateringen, håber det er bedre nu. Nej, Morten Bay er forfatteren - og han skriver skam på dansk :-)
  • thumb
    GZZ
    14-12-2008 00:00
    Fin artikel, men gætter på den er blevet oversat via google eller noget, for der er godt nok mange sammensatte ord og OrdDerBurdeVære adskilt. Jeg så de 2 første timer og de var fantastiske, glæder mig til serien starter til januar.
Ny kommentar >>>

ANNONCER:

ANNONCE:

Se også:
Flere anmeldelser >>  

Nyhedsbreve tilmelding
Navn :
E-mail :
Vælg abonnement :
Fælleskøb & tilbud
Nyheder
Recordere.dk generelt
Mere >>

Flere artikler >>