Forside * Nyheder

Uventet hjælp reddede fladskærmen

 


Det kan være en kamp at få repareret sin fladskærm, hvis den har bare nogle år på bagen. Det oplevede Erik Frodelund fra Århus forleden, da hans 6 år gamle Philips fladskærms TV begyndte at gøre knudder.


TV’et der var datidens topmodel, en 32″ plasma med mediaextender (model 32PF9964) var begyndt at have svært ved at tænde. Ofte skulle han prøve en 4-5 gange, og vente flere minutter, før den blev vækket til live.


TV’et blev sendt til reparation hos Elektronikcentret, der gav et tilbud på 31.930 kr. for reparationen.


Baggrunden for reparationstilbudet er, at Erik Frodelund den 8. april 2002 købte et af de første fladskærms-tv på markedet – et 32 tommer Philips PF9964 Plasma til 56.000 kr. Samtidig købte han også en dvd-afspiller og en Phillips-modtageboks, som er nødvendig, for at apparatet virker. Dermed kom den samlede regning op på 75.400 kr.


Efter tilbudet kontaktede Erik Frodelund Philips, om det nu kunne være rigtigt, og de anbefalede ham i stedet at smide det ud. Elektronikcentret blev kontaktet af Jyllands-Posten, og ændrede herefter mening. Ikke med prisen, men nu kunne de slet ikke skaffe reservedelene aligevel (et nyt panel).


 


Hjælp fra internettet


Nyhedsgruppen dk.teknik.tv+video, der er et dansk diskutionsforum, opsnappede historien og startede en debat. Eksperter herfra kunne huske, at de tidlige Philips TV havde en standard fejl. En simpel komponent – en elektrolytkondensator – i strømforsyningen kunne fejle.


Gruppen efterlyste hjælp i Århus, og den kom fra et mindre radio-tv værksted i området. Efter en reparation til ca. 3000 kr virker TV’et igen perfekt.


“Min fladskærm er repareret og virker perfekt igen,” fortæller en glad Erik Frodelund til fpn.dk. Det var ikke var nødvendigt at udskifte hele panelet – en reparation, der ifølge Elektronikcentret i Viby ved Århus skulle koste knap 32.000 kr. Istedet skiftede de en elektrolytkondensator til 18 kr.


“Der blev naturligvis brugt tid på at finde ud af, hvad det var for en af de mange komponenter, der var fejl i. Derfor blev regningen på 3.017 kr. inkl. kørsel og moms,” forklarer Erik Frodelund, der er lykkelig for, at han ikke fulgte Philips’ kundeservices opfordring, der lød sådan her: “Smid din fladskærm ud og køb en ny”.


“Der findes heldigvis stadig eksperter, som kan deres fag og håndværk, og det glæder jeg mig naturligvis over,” siger Erik Frodelund til fpn.dk.


 


Kilde: fpn.dk og nyhedsgruppen dk.teknik.tv+video

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.