Forside Nyheder

Øget pres på minister for ens reklameregler


Sagen går på de uens regler for TV-reklamer som gælder i dag. TV2 og lokalstationer har et sæt regler, Viasat og SBS et andet – fordi de sender fra London.


MediaWatch skriver i dag, at Medieprofessor Frands Mortensen vil have kulturminister Carina Christensen til at tage debatten, om Viasat og SBS bør følge danske reklameregler.


I følge Frands Mortensen er der ligefrem en bevægelse igang i EU, for at ensrette reglerne som TV-stationerne arbejder under. Flere lande arbejder for, at de enkelte lande selv skal kunne bestemme, hvilke regler der gælder for landets TV-stationer.


Frands Mortensen mener at kulturminister Carina Christensen bør ride med på den bølge, fremfor blankt at afvise at debatere reklamereglerne. Han undrer sig derfor højlydt over, at hun afviser at afprøve, om SBS og Viasat kan tvinges til at følge de danske reklameregler – i stedet for at omgå dem ved at sende fra London, som tilfældet er i dag.


Han er dog ikke helt enig med kollegaen Oluf Jørgensen, som rejste sagen, om at EU reglerne allerede i dag giver mulighed for en ensretning af reglerne. Men han mener at ministeren og ministeriet som minimum bør tage sagen op, nu hvor der er rejst en debat.


“..ved at rejse sagen, vil det gøde jorden for en ændring af reglerne, så jeg undrer mig over, at ministeren ikke rækker den hånd ud,” siger Frands Mortensen i følge MediaWatch, og siger andetsteds: “..det ville være et vigtigt politisk signal fra Danmark, hvis kulturministeren indledte drøftelser med de britiske myndigheder..”


 


Kilde: MediaWatch

Annonce