Forside Nyheder

TV stationer dropper Tekst-TV


 


I England annoncerer de kommercielle TV stationer nu enden på tekst-tv. BBC følger efter senere.


Efter at have eksisteret i 35 år, begynder TV stationer i England nu at fravælge tekst-tv, eller Teletext/Ceefax som det kaldes på de kanter.


Teletext er et firma i England, ejet af Daily Mails moderselskab. Firmaet leverer tekst-tv til kommercielle kanaler som ITV, Channel 4, Channel Five samt nogle Sky og Freeview kanaler.


Fra januar 2010 er det slut. De kommercielle kanaler slukker deres tekst-tv services.


Som årsag angives at det bruges for lidt, er for gammeldags og internettet har taget over. De kommercielle indtægter, som kunne have sikret tekst-tv, er mere eller mindre flyttet til nettet.


Teletext firmaet har andre tjenester, som Teletext Holidays på Freewiew (gratis digitalt tv i England) samt flere tjenester på nettet. Og det vil firmaet fokusere på nu, omend det ikke er sikkert at de kan beholde alle 70 medarbejdere.


BBC følger efter senere, og udfaser deres tekst-tv – kaldet Ceefax – som led i overgangen til digitalt TV i 2012.


Der er ingen indikationer af, hvor mange år tekst-tv vil fortsætte herhjemme. Herhjemme er tekst-tv flyttet med over på digitalt tv, så det analoge sluk per 31/10 i år får ingen indvirkning på det.


 


Kilde: Channel 4

Annonce