Forside Indhold og distribution Spil features

Spilanmeldelse: Brink

At Brink er et ambitiøst projekt er jeg ikke i tvivl om. Der har været talt længe om spillet i medierne, ligesom Bethesda, der står bag, har fablet om en helt ny tilgang til shootergenren, hvor off- og onlinespil skulle mikses på nye måder. Så langt så godt.



Mange kombinationsmuligheder


I Brink tilbydes du fire forskellige klasser og tre kropstyper, der kan kombineres og derved give dig stor frihed til at skabe din helt egen spillestil og figur. I hvert fald på papiret. Faktum er desværre, at selvom intentionerne har været gode, er meget i sidste ende tabt på gulvet på grund af tekniske bommerter, dårlig AI og andre frustrerende oplevelser. Læg dertil en grafik, hvor ingame og cutscener er langt fra hinanden og du ender op med et produkt som skuffer.


Brink starter ellers fint ud og lader dig som det første designe din egen figur. Du har virkelig mange muligheder for at personalisere din figur og åbner løbende nyt tøj og lignende. Foruden tøj, kan våben selvfølgelig også tilpasses. Der er i alt 4 persontyper i Brink og du skal således vælge hvorvidt du vil spille som soldat, spion, ingeniør eller læge. Hver type har specifikke færdigheder. Du kan dog skifte karakter undervejs så valget fra start er ikke så vigtigt.



Ingen rigtig singleplayerdel


Før du kan kaste dig ud i kamp, skal du beslutte hvorvidt du vil tilhøre rebellerne eller sikkerhedsstyrkerne, der kæmper i den store og aflukkede by, også kaldet The Arc. Valget har dog ikke den store betydning, da der blot er tale om, at du får lidt forskellige cutscener alt efter valget. Selve kampene er identiske uanset valg af fraktion.


Da udviklerne i sin tid talte om at udviske grænserne mellem off- og onlinespil, glemte de vist at fortælle, at de ville løse dette ved at fjerne en egentlig singleplayerdel. Javist, man kan da stadig spille alene mod computerne, men historien er stort set udeladt og man spiller på de samme maps som der spilles på online. Din valgmulighed består i, hvorvidt du vil spille alene, sammen med andre mennesker mod computeren eller udelukkende spille mod menneskestyrede spiller. Så kan man da tale om en våd klud i ansigtet for spillere, som håbede på en god offlineoplevelse.


Skuffende AI


Oplevelsen bliver ikke mindre skuffende når man erfarer at den kunstige intelligens i Brink er temmeligt ringe. Fjenderne svinger mellem at stille sig frit frem som kanonføde, eller ramme dig midt mellem øjnene på flere hundrede meters afstand. Det er enten eller og temmeligt frustrerende.



Det bliver naturligvis bedre når man kun spiller med og mod mennesker, men så skal du i stedet kæmpe med serverproblemer, der som tingene ser ud pt, ofte kaster en af. Udviklerne lover dog at dette vil blive afhjulpet. Derudover lider Brink af en række tekniske fejl, hvorfor den parkourstil spillets figurer bevæger sig med, somme tider resulterer i teknisk fnidder fordi du sidder fast,  eller sågar kan opleve at man fra tid til anden ser sin egen figur udefra. 


En god ide i spillet er dog fordelingen af XP point. Pointenen uddeles når man udfører opgaver, som knytter sig til sin karakter. Der gives således ikke synderligt mange point for kills, men derimod hvis du som læge genopliver dine holdkammerater, som ingeniør hacker computere osv. Det fremmer lysten til at samarbejde fremfor bare at løbe rundt som en lone ranger.


Konklusion


Tager du et kig på anmeldelserne rundt omkring på nettet, vil du erfare at karakterspredningen er stor. Jeg må tilstå at tilhøre den skare, der mener at Brink skuffer og desværre ikke formår at leve op til hvad udviklerne lovede fra begyndelsen. Det kan godt være at der med Brink var et ønske om at skabe en ny måde at spille skydespil på, og ideerne er bestemt også til at få øje på, men som tingene endte op, foretrækker jeg helt afgjort de “gamle” velkendte shooters.


Plus: Co-op tilskyndes da der gives flere point for at hjælpe hinanden end at skyde modstandere. Gode muligheder for at skabe en unik figur


Minus: Mange tekniske fejl, ingen sammenhængende singleplayerkampagne, ringe AI,


Karakter: 60%


Udgiver: Bethesda


Testet på PS3

Annonce