Forside Nyheder

Teleselskabet 3 får bøde fra Forbrugerombudsmanden … igen.


”3iDeal Max – 699,00 kr./md.”.


Sådan oplyste Hi3G Denmark på sin hjemmeside om prisen på et telefonabonnement med 6 måneders bindingsperiode og en oprettelsesafgift på 249 kr. Først når forbrugeren klikkede på ”Køb abonnement” blev det med små skrifttyper oplyst, at abonnementet ville komme til at koste mindst 4.443 kr. frem til bindingsperiodens udløb. Det udløser nu en politianmeldelse fra Forbrugerombudsmanden.


Politianmeldelsen sker som følge af, at Hi3G Denmark ApS i en periode fra den 21. oktober 2010 til den 26. januar 2011 på sin hjemmeside ikke tydeligt har oplyst forbrugerne om den pris, abonnementet reelt ville komme til at koste i bindingsperioden.


Forbrugerombudsmanden finder forholdet i strid med markedsføringslovens § 13, stk. 2, jf. stk. 1., idet teleselskabet ikke på tilstrækkelig tydelig måde havde oplyst om mindsteprisen på abonnementet.


Hi3G Denmark ApS har over for Forbrugerombudsmanden erkendt forholdet og forklaret, at der var sket en fejl, der efterfølgende blev berigtiget.


Hi3G Denmark ApS har tidligere betalt en bøde i en tilsvarende sag


Den 11. maj 2010 vedtog Hi3G Denmark ApS en bøde på 25.000 kr. for en lignende forseelse. Teleselskabet havde i en bannerreklame på hjemmesiden www.facebook.dk markedsført en mobiltelefon med abonnement til forbrugere uden at have oplyst den samlede pris for mobiltelefonen på tilstrækkelig tydelig måde.


Derudover har Forbrugerombudsmanden i brev af 25. august 2010 skrevet til Hi3G Denmark ApS og gjort opmærksom på reglerne i markedsføringslovens § 13.


Forbrugerombudsmanden betragter det som en skærpende omstændighed, at Hi3G Denmark ApS tidligere har fået bøde for en lignende overtrædelse af markedsføringslovens § 13. Det bør efter Forbrugerombudsmandens opfattelse have indflydelse på bødeniveauet i nærværende sag.


Læs mere om Hi3G Denmark ApS vedtagelse af bøden i maj 2010.


Kilde: Pressemeddelse Forbrugerombudsmanden

Annonce