Forside Nyheder

Surround og home cinema er populært


 


Home Cinema hitter


Lyd til hjemmebiografen rykker i salgskurverne, og det samme gør blu-ray afspillere.


Mens priserne på forbrugerelektronik generelt falder, er der ét område, hvor priserne er steget i takt med at produkterne er blevet mere og mere avancerede – og danskerne er vilde med dem!


“Salget af udstyr til hjemmebiografen stiger. Formentlig styrket af de tynde fladskærme, der ikke har plads til avancerede højtalere, samt flere og flere tv-programmer i HD-kvalitet. Så de forbrugere, som vil have flot lyd til flotte billeder, anskaffer et lydsystem som supplement”, fortæller informationschef Johs Johansen, Branchen ForbrugerElektronik, BFE.


Det var der 90.000, som gjorde i 2010 til en gennemsnitspris på 2.655 kroner – 200 kroner højere end året før. Til sammenligning blev der solgt 80.000 styk hvert af de tre foregående år. Det ser således klart ud til, at hjemmebioanlæg er vejen frem, mens salget af treditionelle stereoanlæg er faldet fra med 15.000 styk til 85.000.


 


Blu-ray sælger også godt


Den netop offentliggjorte BFE-statistik for salget i 2010 viser også, at dvd’ens afløser, Blu-ray, er stærkt på vej frem: Salget blev i 2010 fordoblet i forhold til året før – i styk blev der solgt 100.000. Igen skyldes stigningen formentlig, at flere og flere film tilbydes i HD-kvalitet.


Men der er stadig et stykke vej til at Blu-ray overhaler dvd, idet der er cirka 600.000 Blu-rayafspillere og spilkonsoller med Blu-ray i de danske hjem mod 6,8 millioner maskiner, der kan afspille dvd.


 


Videoen er endnu ikke død


Statistikken viser også, at videooptagere ikke er blevet solgt siden 2007 – men BFE har tidligere undersøgt, at de stadig benyttes flittigt i mange hjem; både til at optage og afspille på. I et nicheområde, receiveren, er der også sket noget: Efter et konstant salg de fire foregående år, faldt salget med 5.000 til 25.000 i 2010 – samtidig med at gennemsnitsprisen steg med 400 kroner til 2.360 kroner:


“Forklaringen er, at det er et nicheprodukt, som primært sælges til forbrugere med særlige krav. De vil derfor gerne betale en højere pris for ekstra faciliteter”, siger Johs Johansen.


 


Kilde: BFE (Branchen Forbrugerelektronik) pressemeddelelse


 

Annonce