Forside Nyheder

Ny Sony-chef: Sådan skal skuden vendes


Sonys nye topdirektør, Kazuo Hirai, her med Sonys tablets. Han vil ruske gevaldigt op i Sony og fokusere mere på brugeroplevelsen. (Foto: recordere.dk) 


 


Sony skal lave færre, men bedre produkter og fokusere på at levere en eminent brugeroplevelse. Og så skal der ruskes op i virksomhedsstrukturen.


Tidligere på ugen kunne vi fortælle, at Kazuo Hirai vil overtage direktørstolen hos Sony. Hirai, der tidligere har ledt Sonys PlayStation-division, fortæller nu, hvordan han vil få Sony på rette fod igen og præsentere et regnskab, der vækker glæde i bestyrelseslokalet.


På mange måder lyder det som om, at den nye Sony-chef har ladet sig inspirere af Apples forretningsstrategi. Han fortæller i alt fald, at han vil ændre Sonys virksomhedsstruktur, så de forskellige divisioner bedre kan arbejde sammen og i fællesskab udvikle produkter og tjenester. Han siger til The Wall Street Journal, at Sonys nuværende struktur direkte har forhindret firmaet i at lancere nye, innovative produkter og har ?holdt firmaet fanget i fortiden.?


 


Færre, men bedre produkter


Hirai vil også have færre, men bedre produkter og fortæller, at tiden hvor man lancerede dusinvis af næsten ens flad-tv er forbi. Den strategi skal bruges overalt hos Sony, siger han, og hvis man identificerer produktgrupper, hvor Sony ikke kan levere  noget specielt i forhold til forbrugeren, så skal man helt droppe dem, eller samarbejde med andre virksomheder for at sænke prisen mest muligt. Han ser også store muligheder for at skille sig ud med Crystal LED-teknologien, som firmaet netop har demonstreret på CES 2012-messen i Las Vegas.


Men det vigtigste for Sony fremover vil være at levere en god brugeroplevelse. Ifølge den nye chef der det ikke længere nok at levere god hardware, og Sony skal sørge for at produkter, software og tjenester går op i en højere enhed. ?Vi kan ikke bare fortsætte med at være storleverandør af hardware-produkter,? siger han til avisen.


 


Slut med ja-mænd


Hirai ser også et voksende marked for Sony inden for avanceret udstyr til medicinalbranchen, og så glæder han sig til at få fuld kontrol med mobildivisionen, nu hvor svenskerne hos Ericsson er blevet købt ud.


Han fortæller slutteligt at han vil omgive sig med løjtnanter, der ikke er bange for at sige ham imod. Indenfor japanske virksomhedskultur er der nemlig tradition for, at chefen altid har ret, og kun sjældent bliver han udfordret på sine ideer.

Annonce