Forside Nyheder

DR tabte seere på betalings-TV2


 


Det blev ikke TV 2 der tabte seere, efter overgangen til betalings-tv. Helt uventet har skiftet været hård ved DR.


Da TV 2 som den sidste af de store kommercielle kanaler herhjemme overgik til abonnement per 11. januar, var der ventet et fald i tilslutningen til kanalen – færre seere – men sådan kom det ikke til at gå.


Det viser sig nemlig at det blev Danmarks Radio der gik tilbage istedet, ved at “miste” TV 2 fra det frie MUX1. Det skriver Børsen. Ved overgangen til betalings-TV rykkede TV 2 op i Boxer MUX3.


“Det er en uventet effekt, for DR har jo overhovedet ikke været en del af diskussionen om TV2s betalingsstatus. På den anden side er det ikke helt ulogisk. De mennesker, der anskaffer sig en boks fra Boxer får jo adgang til nogle kanaler, som de ikke før har kunnet se – og det får dem til at ændre adfærd,” fortæller trading director, Claes Braagaard fra mediabureauet OMG (Omnicom Media Group) til Børsen.


 


Tilbagegang for DR-kanalerne


Målt i forhold til året før, hvor index 100 er status quo, er fordelingen således:



  • DR = Index 89
  • TV 2 = Index 98
  • Viasat = Index 99
  • SBS = Index 116

Og netop SBS-kanalerne (Kanal 4 og Kanal 5) hører blandt dem som Boxer tilbyder som en del af deres sortiment. Endnu større fremgang ses hos nichekanaler som Discoverys kvindekanal TLC, der også tilbydes hos Boxer. Den ligger på index 146.


 


Flere kanaler at vælge imellem på antenne-tv


En del af forklaringen på det skifte her i årets første 8 uger kan derfor være, at mange husstande efter overgangen til Boxer TV har fået en bredere vifte af TV-kanaler at vælge imellem. Og det flytter rundt på seerne.


“Hvorfor det først og fremmest er DR der har tabt på TV2s overgang til betalingskanal er et godt spørgsmål. Man kan sige, at det tyder på, at TV2 sammenlignet med DR er et større og stærkere brand, og desuden har TV2 jo forberedt sig grundigt på overgangen med både markedsføring og programlægning.”  udtaler Claes Braagaard til Børsen.


 


DR: For tidligt at konkludere


En del af forklaringen på at TV 2 ikke blev taberen skyldes også TV-programmerne.


“Bl.a. havde TV2 håndbolden alene i år i modsætning til sidste år, og det har givet haft betydning. Men der er også et program som Voice. Stationen har forberedt sig grundigt, og det kan man se i tallene,” siger medieforsker Niels Marslet fra DR til Børsen.


Han vurderer også at det har haft en effekt, at flere husstande nu har adgang til flere kanaler, men mener at det er for tidligt at drage konklusioner.

Annonce