Forside Nyheder

Spilanmeldelse: Sniper Elite V2


Indledningsvis?


Vi befinder os i den absolut sidste del af 2. Verdenskrig. Tyskerne har sat alt ind på at udvikle V2- rakketten der højst sandsynligt vil vende et ellers åbenlyst nederlag til deres fordel.


Som tutorial sendes du afsted for at eliminere en tysk officer der vil forsøge af få en russisk videnskabsmand ?på deres hold?. Det er faktisk en glimrende tutorial, der nemt og hurtigt sætter dig ind i alle spillets facetter. Styringen er ganske nem og det kræver ikke det store oveblik at få styr på de forskellige ting man er i stand til. Afhængig af hvilken sværhedsgrad du vælger kan det dog vise sig særdeles vanskeligt at eliminere dine fjender. Du skal nemlig huske at tage hensyn til bl.a. afstanden til dit mål i forhold til tyngdekraftens påvirkning af dit projektil, vindforhold og vejrtrækning. Og ikke alle mål er stillestående? Det kan kræve sin mand at sætte en kugle i øjet på et bevægeligt mål fra over 300 meters afstand!!!



Game on


Nå, de der V2 raketter skal der gøres noget ved!!! Du sendes afsted ind i et krigshærget Berlin for at finde noget information om produktion og affyring af de tyske raketter. Missionen starter stille og roligt og målene er få og nemme at ?tage ud?, men allerede her er det tydeligt hvad de tre vigtigste ting i Elite Sniper V2 er: Tålmodighed, planlægning og tålmodighed!!! Du kan sagtens bare løbe rundt om hjørnet med din Thompson maskinpistol og meje alt og alle ned, men så kan du også godt regne med at skulle starte forfra ca. 50 gange pr. mission?. Det er nok klogere med en smule taktisk snilde udført roligt og tålmodigt; Gå i dækning, stik forsigtigt næsen frem, afsøg området med din kikkert om markér evt. fjender. Afdæk deres bevægelsesmønstre og tag dem ud en af gangen uden at nogen bemærker noget. Så længe ingen opdager noget er du sikker nok, men hører nogen dit skud, ser dig eller din ?ild?, finder en død eller lignende bryder et mindre helvede løs og alle fjender i din umiddelbare nærhed vil begynde en intens jagt på at finde ud hvad der lige skete. Sker dette er der kun en regel ? MOVE SOLDIER!!!


Bliver du på nogen måde spottet bliver der lavet en form for ?ghost? af dig der hvor du blev spottet, så du nu ved hvor dine fjender vil lede. Sagde jeg i øvrigt noget om taktisk snilde? Kan man ikke lige gennemskue hvordan man nakker en fjende uden helt sikkert at blive opdaget, så kan man jo vælge bevidst at blive opdaget for så at bruge det til sin fordel? Man kunne jo evt. sørge for at den vej dine fjender bliver nødt til at bevæge sig hen ad for at finde dig er grundigt belagt med trip-wires og booby-traps ;-).



Kill Cam


En anelse i overkanten vil nogen sige. Andre vil klappe i deres små hænder. Jeg er så absolut i den gruppe der klapper!!! Når det lykkes dig at lave et vaskeægte ?sniper-kill? skifter kameraet og du følger nu dit projektils bane hele vejen til din fjende. Så skifter billedet til et ganske fremragende røntgenbillede og du kan nu følge dit projektils rejse gennem din fjendes venstre øje og ud gennem baghovedet i en kaskade af blod, hjerne og knoglesplinter!!! Det er uden tvivl ?over the top? og måske en anelse kontroversielt, men jeg kan ikke lade være med, hver gang jeg har en tysk soldat i kikkerten, at overveje hvor mange vitale organer jeg mon kan ramme inden mit projektil forlader hans krop?


Godt og skidt


Jeg synes så absolut at Sniper Elite V2 er et ganske udmærket spil ? der er mere godt end skidt. Grafikken er måske ikke ?Top of the Pops? men stemningen i de krigshærgede gader og store raket-anlæg er helt i orden. Og det der kill cam, det er sgu fedt lavet . Banedesignet kan man måske beklage sig lidt(!) over. Når vi nu spiller et spil hvor stealth er alt, så synes jeg det er lidt ærgerligt at der kun er én vej frem ? den som går lige igennem de fjendtlige patruljer. Det kunne have været lidt federe at have muligheden for alternative ruter uden om nogle af problemerne. Men sådan er det ikke, du skal i princippet tage alle ud hver gang? Men det er måske en mindre detalje og jeg synes ikke at det ligefrem gør spillet dårligt.



Jeg er blevet en smule irriteret over hvordan man forbereder sig til den enkelte missioner på. Du får en kort briefing og et skitse-kort over området, og så er det tid til at vælge våben og udstyr. Men din taske kan ikke indeholde alt og hvordan kan man vide hvad der er brug for? Skal jeg f.eks. medbringe min lyddæmpede pistol eller min Colt .45? Og skal jeg medbringe flere trip-wires (og derfor ingen granater) fordi jeg måske skal campe en del på næste mission? Det er ikke til at vide og derfor ender det ofte med at man medbringer 1 stk. af alt, og 2/3 inde i missionen går det så op for en at de 3 granater var ubrugelige og de 3 trip-wires var uundværlige? øv! Men måske er det for realismens skyld? For det er vel egentlig ikke til at vide hvad der sker når man bevæger sig dybt bag fjendens linjer!?


Tålmodighed eller mangel på samme kan i den grad også være afgørende for om man synes at det er et fedt spil eller noget værre lort!!! Jeg har tilbragt et par timer eller 100 i Modern Warfares online univers, hvoraf de 10 minutter har været som sniper pga. min manglende tålmodighed. Så jeg har virkelig skulle tæmme min indre Rambo for at få noget ud af Sniper Elite V2, men tålmodighed er en dyd jeg nu har lært og jeg har derfor fået en ganske udmærket oplevelse ud af spillet.



The Bottom Line


Jeg synes som sagt det er et ganske udmærket spil med masser af (blodig) underholdning!!! Men det altså et spil for den tålmodige spiller!!! Og fik jeg nævnt det der kill cam? 😉 !??


 


Karakter: 8/10


 


Ude nu til Pc, Xbox 360 og PS3


Testet på PS3

Annonce