Forside Baggrund

Hvorfor så stille HBO?


 


Hvorfor så stille HBO?


Forventningens glæde, er vendt til skuffelse for flere og flere utilfredse “kommende kunder” for HBO Nordic. Savner du også mere information?


Glæden var stor da HBO annoncerede deres ankomst på det nordiske marked, og den blev ikke mindre, da HBO annoncerede et strategisk samarbejde med Samsung på IFA 2012 i Berlin.


Forventningen til lanceringstidspunktet lå til midt i oktober, men en kort udmelding fra Hervé Payan, der kort fortalte at de var lidt forsinket, og derfor ville give alle facebook venner en gratis måned, gav folk lidt varme tilbage, indtil det så viste sig at det ikke var en gratis måned, der stod alene, men bare én af de seks måneder som HBO Nordic ønsker at binde sine kunder til


 


Binding uden at kende produktet


Ja, seks måneders binding til et produkt der er uprøvet i Norden, blev ikke vel modtaget. Det er jo vigtigt at det eneste der er taget med er navnet  og de rettigheder som HBO besider. Streaming platformen og hele infrastrukturen der skal tilfredsstille de seriehungrende kunder er helt uprøvet, og det kan sagtens blive et endnu større problem for HBO.


Hvad nu hvis løsningen ikke skalerer, og man har købt 6 måneders abonnement uden fortrydelsesret? Vil HBO så kunne kæmpe imod den allerede nu stigende utilfredshed med deres “venner” på facebook, eller vil den i forvejen pressede alliance mellem HBO og Parsifal International kunne holde til presset?


 


Netflix stormer frem, og om lidt kommer alle de andre


Netflix har haft vind i sejlene. Især fordi de giver brugerne 30 dages prøvetid, og endog Spotify brugere gratis frem til nytår, så folk allerede nu har prøvet produktet, og kan til- eller fravælge om kvaliteten og udbuddet er god nok til dem.


Nu kommer både YouSee og CMore med deres løsninger, og selvom HBO’s udbud stadig har høj interesse og værdi for serieelskere, læser man allerede reaktioner på nettet, der finder prisen for høj, fordi bindingen er en showstopper, og ikke nødvendigvis får folk til at stoppe deres ulovlige download igennem f.eks. Torrent.


Hvordan vil HBO gøre sit produkt mere attraktivt imod de kunder der fravælger HBO på den baggrund?


 


Hvorfor så stille HBO?


HBO har allerede annonceret samarbejde med Ekstra Bladet, der vil sælge abonnementer igennem deres avis og online site, og mon ikke også andre strategiske samarbejder er på vej, men alligevel er der voldsomt stille omkring lanceringen af HBO Nordic.


Den 6. november var af mange forventet om ikke andet til endnu en udmelding, men både igennem pressen og på HBO’s egen Facebook side var der stille fra HBO’s side, udover de efterhånden mange brugere, der var trætte af at vente.


“De er åbenbart gået hi, de vil ingen gang svare deres måske kommende kunder, ikke kun deres leder men og deres ansatte er ramt af en stor arrogance, jeg tvivler på at jeg vil købe deres tjeneste.” lyder det fra Jan Weber Bjerregaard på HBO’s Facebook side. En side der har 104.000 likes, men meget lidt indhold om selve HBO-tjenesten, og flere kommenterer situationen:


“Jeg vil tilslutte mig Jan Andreasens udsagn .Det her kunne meget vel vise sig at være en fuser allerede inden det kommer igang. Jeg håber at blive modbevist, men nu må der snart ske noget konkret.” lyder det fra Kristian Funch.


“De kan roligt glemme mig også, er der 6 måneders binding og man har ingen mulighed for at se hvad de tilbyder! GLEM DET HBO, kom igen vi er i 2012 og ikke i 2000 hvor udbydere kunne gøre hvad der passede dem!” konkluderer Knud Erik Hansen.


“Der er vist en marketing afdeling der har snorksovet i timen. Undersøg dog det marked i arbejder i. God tur hjem til USA og tak for det korte besøg i Danmark.” markerer Carsten Outzen.


“Det er lidt mærkeligt, at der er så tavst fra HBO’s side, at vi i medierne skal læse om, at det nok først bliver medio november! Jeg glæder mig til, at HBO går i luften, men jeg synes det er lidt “vattet”, at de ikke er lidt mere udadvendte, det ender med, at folk griber til Netflix og andre streamnings-services, som myldrer frem alle steder…” undrer Ulla Kring sig.


På HBO’s twitter profil aner man også en del desperation, og det eneste folk spørger om er. Hvor er i?


Hvorfor så stille HBO, er det en “silent launch” der er på vej? – For I er vel på vej?

Annonce