Forside Baggrund

Klumme: Når Smart TV bliver usmart


 


Når Smart TV bliver usmart


TV-producenterne er ved at køre sig selv i stilling, til et ry lavere end brugtvognsforhandleren, når de opgiver at opdatere 1 år gamle produkter med nye TV-apps som Netflix.


Smart TV – Det skulle være så smart. I den virkelige verden er det dog blevet noget usmart, hvilket mange kunder opdager i denne tid, hvor der kommer en masse nyt TV-indhold ind fra udbydere som Netflix, HBO og YouBio.


Da det nye TV skulle sælges var TV-producenterne ellers fulde af lovprisende ord.


“Smart TV – få mere ud af dit TV.”
“Smart TV – fjernsyn på en helt ny måde.”
“Smart TV – vil ændre opfattelsen af TV-underholdning.”


Det sidste er næsten rigtigt. Vi har en anden opfattelse af TV-underholdningen i dag, men det er nok mere pga. de uindfriede forventninger end på de glædelige overraskelser.


 


Ingen Netflix, eller HBO, eller…


Hvis du ejer et Smart TV fra sidste år, eller året før, og havde ønsket dig at få Netflix direkte ind på TV’ets fjernbetjening, så er du sikkert blevet skuffet.


TV-producenterne leverer ikke den vare som de solgte dit TV med. Deres Smart TV er pludselig blevet usmart. På en måde en smule mere forældet i dag, end det var i går.


Det er ikke kun koreanerne, eller japanerne, eller europærene. Nej, der lader til at være bred enighed om, at når Smart TV er fyldt 1 år, så er det ikke længere noget man som producent behøver bekymre sig om at opdatere.


Samsung, LG, Panasonic, Sony og Philips. De har allesammen leveret TV-produkter med Smart TV der sandsynligvis aldrig får Netflix, og dermed næppe heller HBO, YouBio eller andre nye tilbud der måtte komme.


Enkelte modeller fra sidste år får muligvis også Netflix, men det ændrer ikke ved at TV-producenterne over en bred kam lader deres kunder i stikken.


 


Lovprisende PR


Det skortede nemlig ikke på lovprisende ord, dengang Smart TV skulle sælges til os forbrugere. Jeg har samlet nogle eksempler: 


“Samsung har videreudviklet sin app-service for Samsung Apps til tv, som er en tjeneste, der minder om den, vi efterhånden har vænnet os til hos smartphones og tablets – online download af smarte programmer og genveje til internettjenester.” [..] “Ambitionen er, at tv-selskabernes såkaldte Play-tjenester gradvis vil blive tilpasset Samsung Apps.”


“LG Smart TV vil hele tiden blive fyldt med mere funktionalitet og indhold ? både med internationale tjenester og med indhold, som tilpasses og udvikles specielt til det danske marked.”


“Med et større udvalg af internetindhold, smart teknologi og features samt fantastisk 3D-gengivelse vil vores 2011-serie af BRAVIA-tv ændre folks opfattelse af tv-underholdning,” siger Torbjörn Sjöving, Nordic Product Manager TV hos Sony. “Med denne serie vil tv?et for alvor udgøre kernen i hjemmeunderholdningen. Det er fjernsyn på en helt ny måde.”


“The latest VIERA Connect service is a major step up from VIERA CAST  …” [..] “Panasonic will continue to create new and more exciting television experiences by accelerating the development of related technologies and creating stronger connections to affiliated developers.”


“Philips is the innovator in Smart TV. Philips Smart TV is the latest offering from a company with an impressive track-record of innovation around connectivity with TVs.” [..] “Philips’ success is based on its application of extensive consumer research into how online content could best be brought to TV screens.”


Det sagde TV-producenterne bl.a. om deres Smart TV i 2011.


Og selv nye Philips TV sælges med “Smart TV Premium” mærkat, selvom Netflix sandsynligvis først kommer i deres 2013-modeller.


 


Foreningen for længerelevende Smart-TV platforme


Det er sikkert nemt at finde gode forklaringer på, hvorfor TV-producenterne interesserer sig så lidt for de produkter som de solgte sidste år, og året før det.


Hvis ikke Netflix, HBO, YouBio og de andre vil bekoste udvikling af TV-apps til deres TV, så må de selv gøre det. Og i forvejen er TV-produkterne en underskudsforretning. Skal de nordiske afdelinger så selv til at bekoste en dyr udvikling, det hænger ikke sammen …. eller gør det?


For TV-producenterne lader til at glemme, at ude i den anden ende sidder kunder som oprigtigt føler sig svigtet. De troede måske netop, at “Smart TV” betød at det var “smart” og ikke at det var “usmart”. At der ville ske en form for udvikling og ikke afvikling af de indbyggede TV-apps.


I virkeligheden er det TV-producenterne der er de smarte. Det er på få år lykkedes dem at flytte TV-produkterne fra kategorien “langtidsholdbar” til samme kategori som computere og mobiltelefoner, noget man helst skal skifte hyppigt, hvis man ikke kan lide følelsen af at være bagud på teknik og indhold.


Men TV-producenterne er ved at køre sig selv i stilling, til et ry lavere end brugtvognsforhandleren, når de opgiver at opdatere 1 år gamle produkter med nye TV-apps.


Er der nogen som er med på at stifte “Foreningen for længerelevende Smart-TV platforme”?

Annonce