Forside Baggrund

DR: Tv-revolutionen er udeblevet


Matador er beviset på, at flow-tv bestemt ikke er dødt endnu. Foto: Else Tholstrup / DR


 


Netflix, YouBio, Viaplay, Internet mv. har endnu ikke haft en større målbar betydning for det gammeldags TV.


Dommedagsbasunerne har lydt længe: TV er et døende medie.


Men selvom Internettet er kommet for at blive, og nu har vi også fået en masse on demand indhold ind i stuerne, eller i hvert fald muligheden for at få det, så lever det almindelige “gammeldags” TV stadig i bedste velgående.


For selvom vi er mange der bruger tv on demand indhold, så gør vi det bare ikke så meget. I forhold til DR udgør den samlede sening af on demand-tv kun tre procent af al tv-sening. Det viser en status på området, som DR Medieforskning har lavet.


 


De ser mest on demand


?Indtil videre har danskernes brug af tv på nettet ikke haft nogen målbar betydning for, hvordan de ser flow-tv. Det hænger sammen med, at det er de unge, akademikerne og byboerne, der har taget on demand-tv mest til sig. Det er samtidig dem, som ser allermindst fjernsyn,? siger medieforskerne Carsten Andreasen og Sofie Scheutz fra DR Medieforskning, som har set nærmere på fænomenet.


Nærstudiet af on demand-forbruget viser, at det meste af programindholdet bliver set på en computerskærm. Kun fem procent ser inden for en uge on demand-tv på den store skærm i stuen, selv om mange flere givetvis ville kunne det.


 


Gennembrud kræver forbedringer


Carsten Andreasen og Sofie Scheutz konkluderer, at tv via internettet uden tvivl vil blive mere populært i de kommende år. Men for at der skal ske et større gennembrud, skal der ? ifølge deres forskning, ske flere væsentlige ting. Net-tv skal virke og fungere uden udfald, det skal være nemt at betjene, det hele skal være der, der skal være sammenhæng mellem pris og indhold, og så skal det se godt ud på skærmen.


Især klassikeren ?Matador? har vist, at flow-tv stadig står utroligt stærkt. Siden marts 2008 har danskerne kunnet se ?Matador? kvit og frit på DRs netsted med arkivguld, dr.dk/bonanza, og der er solgt over 3,6 millioner dvd?er med serien. Alligevel er der lige nu over 1,2 millioner seere, der følger livets gang i Korsbæk, og forleden var der også over 1,5 millioner en enkelt lørdag.


?Ikke nok med det. Når serien ruller over tv-skærmen, kommer der også rigtig gang i on demand-seningen på dr.dk. Så on demand går altså hånd i hånd med det gode, gamle flow-tv,? siger Carsten Andreasen og Sofie Scheutz.


Brugerne oplever, on demand som meget værdifuldt ? bare det, at de ved, de kan se et program, når det passer dem, er værdifuldt. Og samtidig beskriver brugerne on demand som kvalitets-tv, fordi de her selv vælger, hvad de vil se.


 


Ikke fjernsynets tur til at dø


De allerfærreste er dog klar til at cutte kablet til flow-tv, selvom de er glade for on demand-muligheden:


“Jeg vil alligevel stadig gerne have nogle overraskelser fra flow-tv engang imellem,” som en bruger siger i DR Medieforsknings undersøgelse.


Så dommedagsbasunerne kommer vi nok til at høre på lidt endnu. Vi skal jo alle dø ? det er bare ikke tv?s tur lige nu, konkluderer DR-medieforskerne.

Annonce