Forside Nyheder

Viasat får påtale af Forbrugerombudsmanden


 


Viasat har fået en påtale for en reklame, hvor prisen var vildledende.


Forbrugerombudsmanden har indskærpet over for Viasat, at hvis prisen for et tv-abonnement varierer i abonnementsperioden, skal der oplyses klart og tydeligt herom i reklamen for abonnementet.


Baggrunden for sagen var en tv-reklame i efteråret 2010, der reklamerede for produktet ?Danmarkspakken?.


I reklamens speak blev det oplyst, at prisen i de første 6 måneder var 99 kr. I en stor orange cirkel blev der samtidig oplyst følgende: ?Abo./md. første 6 mdr. 99,-?.


Men man skulle ned i teksten med småt, for at se at abonnmentets bindingsperiode var 12 måneder og den månedlige pris steg til kr. 369 i de sidste 6 måneder. Forbrugerombudsmanden fandt, at den manglende fremhævelse af abonnementsprisen i de sidste 6 måneder var en overtrædelse af markedsføringslovens § 3 om vildledning.


Viasat har lovet at fremhæve tydeligere, hvis prisen ændrer sig i abonnementsperioden. Siden denne reklame blev vist er reglerne for bindingsperioder dog ændret, så det maksimale som privatkunder kan bindes er 6 måneder.

Annonce