Forside Baggrund

Klumme: Hvor er de rabiate Samsung-fans?


 


Samsung har endnu ikke fået en bunke fans, der nærmest er villige til at ty til vold for at forsvare dem. Kan Samsung overhovedet nå dertil? Eller er det bare et spørgsmål om tid, spørger skribenten i denne klumme.


I går var jeg til middag med nogle venner. Det var en bred forsamling af helt almindelige middelklasse-mennesker, hvoraf en del læste på universitetet, og andre arbejdede som revisorer eller som kosmetologer i et stormagasin.


Et hurtigt kig rundt på bordet afslørede dog noget, som indtil for nylig har været et særsyn, især her i USA, hvor jeg bor. Alle havde smartphones, men de var langt fra alle iPhones. Det var eller sådan i en periode, at man nærmest ikke mødte nogen som helst, der ikke havde iPhone, især i det kreative, og dermed meget Mac-orienterede Californien.


Men i denne forsamling var det cirka halvdelen, der havde iPhones og den anden halvdel havde et bred udsnit af primært Android-baserede telefoner. Blandt dem stod der Samsung på de fleste. Flere i selskabet havde en Galaxy S III, som de glædesstrålende fortalte vidt og bredt om. Og det var da, det slog mig.


Samsung har ikke nogen rabiate fans. I hvert fald ikke endnu. Selvom S III?eren blev rost til skyerne af dens forskellige ejere rundt om middagsbordet, foregik det i en anden tone, end man kender det fra andre, mere ekstreme ?Elektronik-kulter?. Og nej, jeg taler ikke bare om Apple-fans her.


Vi ved vel alle, at Apple med deres designs og brugervenlighed har været enormt gode til at skabe emotionelle relationer til deres produkter blandt deres fans/kunder. Men Apple er skam ikke de eneste, der kan få helt normale mennesker til at gå totalt i defensiven og nærmest blive helt hadefulde i deres udtryk, hvis man kritiserer deres yndelingsprodukter.


Prøv for eksempel at overbevise en hardcore-Windows-bruger om at OSX er et bedre system. Eller se, om du kan få en hærdet Xbox-fan til at respektere, at nogen synes, at PlayStation 3 er en bedre maskine. Det går helt galt, når man taler med Linux-folk. Folk, der vælger Linux, gør det ofte ud fra et oprør mod såvel Microsoft som Apple, også selvom OSX faktisk er baseret på Unix. Visse Linux-fans kan blive ret ekstreme i deres kritik af, hvad de nærmest betragter som fascistoide giganter som Microsoft og Apple.


Jo, forbrugerelektronik kan skam godt bringe sindene i kog.


Men selvom Samsung er verdens største elektronikfabrikant har alle deres marketing-kroner/dollar/yuan ikke skabt den der emotionelle defensivitet, som vi ser i ovennævnte eksempler. Der synes ikke at være noget særligt ved Samsung-brandet, der appellerer til folks følelser.


Måske er det simpelthen fordi, det ofte enten er design eller politik, der afgør, hvor vidt man vil gå for at forsvare sin yndlingsproducent. Og først for nylig er Samsung blevet involveret i begge dele. Det er først med deres seneste smartphones, f.eks., at Samsung har oppet sig tilstrækkeligt på designfronten til at folk gider passe på deres Galaxy?er med covers. Og Apples retssager mod Samsung har givet mange mennesker en følelse af uretfærdighed på Samsungs vegne (jeg skal ikke stille mig til dommer i den sag, jeg kan bare konstatere, at der er en hel del, der ?holder med? Samsung.)


Så måske er manglen på rabiate Samsung-fans kun et spørgsmål om tid. Måske skal de bare være en del af forbrugernes bevidsthed en anelse længere, før fanboy-mentaliteten også kommer til at dukke op omkring den sydkoreanske gigant.


Eller også er der en forskel på produkter fra Asien og USA/Europa. Pudsigt nok er alle eksemplerne på følelsesmæssig involvering med sine elektronikprodukter ovenfor baseret på amerikanske produkter, lige med undtagelse af Linux. Det kan sagtens være noget kulturelt, der gør forskellen, at vi er mere vant til at forsvare vores ?stammer? i den vestlige verden, end der er tendens til i Asien.


Eller måske handler det bare om at Samsungs mobile produkter har været totalt generiske og kedelige indtil den seneste generation. Jeg glæder mig i hvert fald personligt til at den første Samsung-tatovering dukker op på nettet. Eller når Apple-Samsung-krigen lander midt i diskussionen omkring middagsbordene, og fronterne bliver trukket op. Som en person, der er totalt agnostisk, når det kommer til forbrugerelektronik-brands forventer jeg, at der kommer stor underholdning ud af det.

Annonce