Forside Baggrund

Mød firmaet bag dine TV apps



Galleri: Præsentation af Accedo (hos Samsung i Stockholm). Fotos: recordere.dk


 


Mød firmaet bag dine TV apps


Hvis du er bruger af et Smart TV, medieafspillere eller media via spillekonsoller, så har du sandsynligvis mødt produkterne fra dette firma, uden at vide det. Mød dem der bygger apps til TV.


Når du starter en applikation på dit Smart TV, hvad enten det er fra Samsung, Panasonic,  LG, Sony, Sharp eller Philips, så er der en stor sandsynlighed for at du rammer en fra Accedo.


Accedo er nemlig verdens førende udvikler af apps til den store skærm, og det omfatter også TV-grej til stuen fra kendte som PlayStation, Xbox, TiVo, Android, Motorola, Netgem, Roku, Boxee m.fl.


Deres fokus er stuen, og de har til dato udviklet over 1000 applikationer, til TV, spillekonsoller,  tablets mv. Det er der ingen andre af konkurrenterne der kan matche.


Deres største kunde er Samsung, og det var da også netop til et Samsung-arrangement at vi mødte Elin Askfelt, Vice President for Global Sales & Marketing ved Accedo.


 


 




Galleri: Nogle af kunderne hos Accedo. Foto: recordere.dk


 


Video apps hitter


Elin fortæller at nøgleapplikationerne for Accedo i år fortsat er video, altså forskellige former for streaming-tjenester. På indholdssiden har de udviklet apps til HBO (både Norden og USA), Viaplay, Spotify, Warner, Boxer TV og mange flere.


Et af de store fokusområder for app-udviklingen i 2013 handler om udnyttelse af “second screen”, hvor indholdet kan deles med en skærm nr. 2 på forskellige måder. Det kan være en kopi af indholdet fra stuealteret, men også ekstra indhold og forskellige former for fjernkontrol af apps på det store TV.


Men det handler ikke kun om video, der er også efterspørgsel på TV-apps til sociale medier (som Facebook og Twitter), kommunikation (som Skype og  Messenger).


I takt med at Smart TV udvikles, bliver hurtigere og får flere muligheder, der skal app-udviklerne også følge med.


Et af de andre nye områder her, for 2013, er personlig tilpasning. Dvs. Smart TV, og dermed de tilhørende apps, ved hvem der sidder foran skærmen og kan tilpasse indholdet efter det.


 


Fra usmart til smart


I 2016 ventes Smart TV, eller connected TV som det også kaldes, at have nået en udbredelse på 86% i vest-europa.


Så mon ikke de 140 ansatte hos denne ene app-udvikler får rigeligt at arbejde med, også i årene frem.


Den allerstørste udfordring for Smart TV er dog ikke den fremadrettede udvikling, men hvordan det sikres at at også sidste års modeller, og dem fra året før, stadig kan være med på noderne, efterhånden som der kommer nyt indhold.


Læs også: Klumme: Når Smart TV bliver usmart

Annonce