Forside Nyheder

Apple køber to nye firmaer for at gøre Maps bedre


Det er en kendt sag, at Apple fik en dårlig start i Map-app-land. Men nu har de købt to firmaer for at gøre noget ved sagen.


Netop, som Google Maps er kommet i den nye version til iPad, skærper Apple sin profil på kortområdet. Gennem købet af de to firmaer HopStop (bill.) og Locationary vil Apple gøre deres egen Maps-app bedre. Det skriver henholdsvis AllThingsD og Bloomberg.


Apples kort-app er ellers blevet bedre med tiden efter den første skandaløse lancering, der endte med at Tim Cook måtte ud og undskylde og endda henvise til bl.a. Nokias gratis kortsoftware i stedet.


Men netop Google og Nokia satser hårdt på kortsoftware, og begge leverer kort-apps til iOS-platformen. Locationary er et canadisk firma, der bruger crowdsourcing til at indsamle lokale data om såvel gader og stræder som butikker og tjenester i lokalområdet. Locationary er især god til at sørge for at kortinformationerne er up-to-date.


Med HopStop ønsker Apple til gengæld at forbedre deres profil i forhold til offentlig transport. Tjenesten leverer information om offentlige transportsystemer i 140 større byer verden over. Der er ingen danske byer på tjenesten endnu, selvom der er fire svenske byer og en enkelt norsk (Stavanger, ikke Oslo, som man ellers kunne forvente.)


Der er ikke meldt noget ud om, hvad Apple har givet for de to firmaer, eller hvornår tjenesterne bliver integreret i Apple Maps.

Annonce