Forside Baggrund

Klumme: De store filmbrag er ved at dø ud


 


Lucas og Spielberg: Snart kommer en sommer hvor 3-4 store film flopper, og det vil forandre filmindustrien … Denne sommer har 6 store film floppet (!)


I juni var to af de vigtigste filmskabere i moderne tid (i hvert fald, hvis man kigger på special effects og store sommerunderholdnings-film) en tur forbi deres gamle filmskole.


George Lucas og Steven Spielberg behøver forhåbentlig ingen nærmere introduktion.


University of Southern California (USC) tæt på Downtown Los Angeles var der, hvor begge filmskabere blev uddannet I at lave film. De besøgte stedet, fordi USC åbnede en ny bygning, der skal huse forskning og udviklingen indenfor interaktive medier.


Under selve paneldebatten, der var arrangeret til lejligheden ? og hvor ex-Box-chefen (!) Don Mattrick også deltog ? landede der imidlertid en bombe, der gav genklang over hele Hollywood. Branchemedierne skrev om det, og snakken gik blandt mange af de mennesker, jeg kender i filmbranchen.


Den bombe, Lucas og Spielberg lod sprænge dengang var denne:


Filmbranchen i Hollywood er på vej til at implodere. Den laver simpelthen for dyre film. Folk gider ikke betale flere penge for biografbilletterne end nu, og markedet kan simpelthen ikke bære de skyhøje filmbudgetter, der er tale om i disse år.


Når vurderingen var kontroversiel, var det ikke bare fordi, den kom fra to mennesker, der har lavet nogle af verdens dyreste ? men også mest indbringende – film. Den landede som en bombe, fordi det egentlig går meget pænt med biografbillet-salget, sådan taget i betragtning, hvor mange alternativer, der i dag er til en tur biffen.


 


Implosionen er her allerede


Her halvanden måned senere hørte jeg så et program på vores lokale NPR-kanal, der hedder The Business. Det er en ugentlig halv time, hvor man sætter fokus på industri-delen af underholdningsindustrien og taler mest om omsætning.


Her landede der så endnu en bombe. Det så ud som om, Spielbergs og Lucas? kontroversielle udtalelser ikke lå ude i fremtiden. Implosionen ser ud til at ske denne sommer!


Nuvel, måske var Spielberg og Lucas lidt dramatiske, når de legede spåmænd. Hollywood-studierne går næppe alle sammen konkurs i morgen, især fordi de store af dem alle er ejede af endnu større firmaer som Sony, Comcast og News Corp. Men denne sommer, og den næste med, kan varsle enden på de helt store og dyre film, som vi er vant til at glæde os til.


For her i denne sommer er der nemlig hele seks film, der har kostet dyrt for studierne, men som er floppet totalt.


Spielberg skød på, at der ville komme et år, hvor 3-4 virkelig dyre film ville crashe og gøre så meget skade, at studierne ville blive nødt til at ændre strategi. Og allerede her halvanden måned efter hans udtalelse, er vi oppe på seks crashede film.


Lad os kigge på dem.


Det største flop er nok ?R.I.P.D.? med Jeff Bridges og Ryan Reynolds. Ud over at anmelderne sablede filmen ned, så har den kun indtjent 39 mio. dollar på de to uger, den har været i biografen verden over. Den kostede 130 mio. at lave, og det skal man så mindst gange med 2,5 for at få den totale omkostning med i forhold til marketing m.m.


Et andet super-crash er Johnny Depp-filmen ?The Lone Ranger?. Den kostede hele 215 mio. dollar at lave, men har på fire uger kun indspillet 164 mio. dollar verden over ? igen, husk på at man som tommelfingerregel ganger med 2,5 for at få break-even-beløbet.


Roland Emmerich-braget ?White House Down? anses også for at være et flop. Den har indspillet 116 mio. dollar på de første fem uger, men har kostet over 150 millioner dollar at lave.


?Pacific Rim? anses heller ikke for at være den succes, den skulle have været, til trods for gode anmeldelser og positiv stemning blandt fans og publikum. Det er en film til 190 mio. dollar, der foreløbig på tre uger har indspillet 84 millioner dollar i de amerikanske biografer. Den bliver dog reddet af verden udenfor USA, hvor den har indspillet over 140 mio. dollar, så den i alt kommer op på omkring 225 mio. dollar. Der er dog lang vej op til 2,5 gange 190.


 


To filmflop, der begge handler om en forladt Jord


Den femte film, som kritikerne mener har floppet, er Will-Smith-og-søn-fiaskoen ?After Earth?, der havde et budget på hele 130 mio. dollar, men kun har hevet 60 mio. dollar hjem i USA. Resten af verden var dog åbenbart vilde nok med filmen til at hive over tre gange så mange dollars hjem som i USA, og derfor lander filmen på 242 mio. dollar. Det er stadig en tabsgivende film mere end to måneder efter dens premiere i biografen, når man tager 2,5-reglen med.


Og endelig er der Tom Cruise-filmen ?Oblivion?, der har haft siden april til at hive penge hjem, og som kun lige er ved at nå break-even. Når denne anses for at være et flop, er det fordi forventningerne til filmen var massive. Det skulle have været en af de film, som var en sikker vinder og kunne give et pænt overskud, som man kunne finansiere tab på mindre film med.


Men sådan gik det ikke.


Som man næsten kan regne ud fra ovenstående, har Hollywood tabt en hulens masse penge denne sommer. Og problemerne kan ende med at fortsætte, for de store sommerfilm, der kommer næste år og i 2015, er allerede i produktion nu. Først derefter kommer vi til virkelig at se effekten.


 


Flere superhelte, flere fortsættelser og flere originale film


Og hvad bliver så effekten? Noget kunne tyde på, at vi kommer til at se flere sequels ? gerne med superhelte- samt flere billigere, men stadig spektakulære film.


For hvis man kigger på succeserne fra i år, så er der tegneseriehelte i flere af dem. I skrivende stund (sidst i juli) er ?The Wolverine? nummer 1 på hitlisten og har allerede tjent halvdelen af sit budget hjem i USA alene på blot fem dage. ?Man of Steel? har også været en god succes.


Og så er der pragt-eksemplet på, hvordan et dyrt actionbrag kan tjene penge hjem til at finansiere tabene hos filmselskaberne: ?Iron Man 3?. 800 mio. dollar har filmen indspillet verden over ? og den kostede 200 mio. at lave. Det er altså rundt regnet en fortjeneste på 300 millioner dollar.


Og så er der de billige, men originale film. Trylleri-braget ?Now You See Me? har for eksempel givet overskud, og komedien ?This Is The End? har indspillet tre gange sit eget budget hjem i USA alene.


Så nyd de næste to år, hvis du er til store blockbuster-film. Derefter bliver der længere imellem dem, og filmselskaberne vil i stedet fokusere på fortsættelser, samt mindre budgetter til mere originale film.


Efter denne filmsommer synes jeg egentlig, det lyder meget fornuftigt. Hvad synes du?

Annonce