Forside Baggrund

Bag kulissen: Netflix launch af House of Cards sæson 2




The War Room hos Netflix. Foto: recordere.dk


 


House of Cards sæson 2


Recorderes udsendte var som den eneste danske journalist til stede i Netflix’ hovedkvarter under nedtællingen til det øjeblik, hvor House of Cards’ anden sæson gik i luften på Netflix.


I det hele taget var det kun 8 journalister fra verden over, der fik lov at deltage i eventen, der dels var en launch-event for Netflix’ egne medarbejdere, og dels en mere kritisk, teknisk affære.


Rundt om et konferencebord i et lokale, der til lejligheden var døbt The War Room, sad en række Netflix’ere med hver deres ansvar. De fleste af dem var der for at være sikker på at selve brugerflade- og PR-delen af lanceringen kørte som smurt i de forskellige lande.


Derfor var der også en fladskærm for hvert territorie, serien blev lanceret i, stillet op i lokalet. Det gjaldt naturligvis også den danske side, der ville gå live kl. 9 dansk tid fredag morgen.


 


 




Panorama af The War Room. Foto: recordere.dk


 


 


Streames lokalt


Selve streaming-delen var der ikke mange, der var urolig for. Netflix benytter Amazon Web Services til selve web- og settopboks-brugerfladerne, der hentes til danske computere fra Amazons servercenter i Dublin. Men det streamede indhold kommer ikke så langt væk fra.


Som Joris Evers fra Netflix fortalte, var disse i stedet så tæt på slutbrugerne som muligt, enten via ISP’er koblet direkte op til Netflix’ eget netværk, eller via ISP’er, der har deres egne serverbokse med Netflix-indhold på. Disse havde allerede fået den nye House of Cards-sæson ud på serverne i ugerne op til lanceringen.


Enkelte medarbejdere havde søgt tilflugt udenfor The War Room, hvor et af Sonys nye UHD-fjernsyn stod og streamede den nye sæson i 4K.


Da de tv-modeller, der har Netflix’ nye 4K-kompatible app ombord, endnu ikke er rullet ud fra fabrikkerne, var der i stedet en Broadcom-boks sat til tv’et, som Netflix havde modificeret til lejligheden.


 


 




Denmark ready to go. Foto: recordere.dk


 


 


Nummer 1 på 14 minutter


Da nedtællingen nåede nul til midnat var der helt stille i lokalet, men stille og roligt begyndte bekræftelserne at rulle ind fra hele verden.


Rundt om bordet blev der meldt ind, at serien var live og kørte fint i de forskellige Netflix-lande, og på platforme fra almindelige pc’er over Apple TV og Xbox til Wii. Og efter 14 minutter var serien nummer 1 over Netflix’ mest streamede indhold, til trods for at europæerne var på arbejde, og amerikanerne var gået i seng på det tidspunkt.


Ved 1-tiden, da lanceringen var overstået med succes, begyndte folk stille og roligt at trække sig tilbage, trætte efter en lang dag.


Smilene var brede, men selv om mange af medarbejderne ikke engang selv havde set sæsonen endnu (den blev vist i Netflix’ egen, noget veludstyrede screening-biograf) var der ikke mange, der gjorde antræk til at skulle hjem og se første afsnit af den nye sæson. Det kunne vente til næste morgen.


Herunder kan du se lidt flere stemningsbilleder fra den spændende aften i The War Room.


 


 




Foto: recordere.dk


 



Foto: recordere.dk


 



Foto: recordere.dk


 



Foto: recordere.dk


 



Foto: recordere.dk


 



Foto: recordere.dk


 



Foto: recordere.dk


 



Foto: recordere.dk


Annonce