Forside Nyheder

EU kritiserer Apple og Google for de dyre spil


 


Gratis børnespil gav forældrene efterregninger på op til 25.000 kroner. Nu retter EU kritik til Apple og Google.


Efter en lang række sager, hvor forældre har følt sig bondefanget af gratis spil, der ender med en dyr efterregning for børnenes tilkøb inde i spillene, så tog Forbrugerombudsmanden sagen op i EU.


Fælles for den type spil er at de typisk er helt gratis at hente og begynde at spille. Men efter at have spillet lidt tid, lægges op til at man køber ting.


Giver forældrene så tilladelse til et enkelt køb, så er der fri adgang til yderligere køb i 15-30 minutter derefter. For hvergang der lægges et nyt køb, forlænges fristen for køb uden kodeord. Det har resulteret i store efterregninger, beløb som kan nå at blive 5-cifrede (op mod 25.000 kroner) for en enkelt dags spil.


?Jeg håber, at spilplatformene tager EU?s kritik til sig, så vi fremover vil se langt færre sager, hvor børn foretager dyre tilkøb på spil uden forældrenes accept”, lyder det fra Forbrugerombudsmand Henrik Øe, der fortsætter:


“Som alle andre virksomheder skal Apple og Google naturligvis overholde de fælles europæiske markedsføringsregler, som er ganske klare på det her område?.


 


Apple betaler penge tilbage


Apple har nu betalt pengene tilbage i hovedparten af de 84 klagesager, som Forbrugerombudsmanden har behandlet. Det drejer sig om et samlet beløb på mere end 400.000 kroner.


Derudover har Apples advokat tilkendegivet over for Forbrugerombudsmanden, at selskabet fremover tager imod klager fra forbrugere, som mener, at Apple skylder dem penge for in-app-køb.


?Det er godt, at Apple i Danmark har lyttet til min kritik og nu betaler pengene tilbage til de forældre, som har klaget over de meget store regninger. Jeg finder det positivt, at Apple i de klagesager, jeg har taget op, har betalt pengene tilbage til forældrene”, lyder det fra Henrik Øe, som slutter:


“Men det er selvfølgelig også nødvendigt, at de ændrer deres markedsføring, som EU nu kræver”.


 


 







EU kritik af Apples og Googles markedsføring af de “gratis” spil


Efter at have undersøgt Apples og Googles spilplatforme har myndigheder fra en lang række EU-lande og EU-Kommissionen sendt et fælles brev til Apple og Google, hvori de rejser fire kritikpunkter:



  • Spillene bliver typisk markedsført som gratis, og det fremgår ikke tydeligt nok, at de funktioner – også kaldet in-apps – som kan købes i spillene, kan koste penge. In-apps kan fx være virtuelle guldmønter, våben og foder.


  • Spillene indeholder i mange tilfælde i strid med EU-reglerne købsopfordringer rettet mod børn, fx ?køb nu ? og bliv endnu stærkere? eller ?opgradér nu?.


  • Spilplatformene er indrettet med en standardindstilling, hvor et åbent vindue gør det muligt for børn – efter at have indtastet koden en gang – at købe in-apps i 15-30 minutter uden brug af kode. Det har givet anledning til meget store træk på forældrenes kreditkort uden deres viden herom.


  • Det er meget svært for forældrene at komme i kontakt med spilplatformene, når de vil klage.

Forbrugerombudsmanden rejste sagen på EU-plan på baggrund af klager fra danske forældre.

Annonce