Forside Baggrund

Streamings påvirkning af tv-forbrug og tv-pakker




Vanerne ændrer sig hos nogle husstande med streaming. Foto: Shutterstock



 


Brugen af streaming-tjenester som Netflix påvirker forbruget af øvrigt TV samt valg af TV-pakker hos enkelte, men flertallet fortsætter som hidtil.


Nu har Netflix været i Danmark i 1,5 år. De åbnede som suplement til de daværende streaming-tjenester fra Headweb, TV 2 Sputnik, Viaplay m.fl. og siden fulgte konkurrenter som YouBio, HBO Nordic og Stofa Smart-TV.


De streaming-tjenester der afregnes som abonnement kaldes SVOD (Subscription VOD), mens film-leje og tv-arkiv kaldes VOD (Video On Demand).


Indenfor VOD er TDC-koncernen størst på filmleje, mens de fleste tv-distributører efterhånden har åbnet for tv-arkiv hvor udsendelser kan “genudsendes” på forespørgsel.


DR NU, TV 2 Play, Viaplay m.fl. streamer både direkte tv og VOD.


Alle disse nye tilbud og muligheder påvirker forbruget af god gammeldags live tv, eller flow-tv som branchen kalder det. Samtidig påvirkes også valget af tv-pakker hos nogle.


BranchenForbrugerelektronik (BFE) har i den årlige undersøgelse “Forbrugere og Forbrugerelektronik 2013” stillet skarpt på netop de spørgsmål. Undersøgelsen er lavet af TNS Gallup og baseret på et repræsentativt udsnit af befolkningen over 15 år.


 


 


Hvordan har din husstands abonnement hos en streamingtjeneste haft indflydelse på husstandens tv-pakke?



Streaming-tjenesternes indflydelse på tv-pakke. Kilde: Forbrugere og Forbrugerelektronik 2013


 


Flertallet beholdt tv-pakken


TV-pakkerne er under pres i disse år, og streaming er også skyld i ændrede vaner her. Af de husstande der har taget streaming til sig, der har 3 ud af 4 (74%) dog valgt at beholde deres nuværende tv-pakke.


Så er der begrebet “cable shaving”, som betyder et skifte fra en større tv-pakke til en mindre. Sidste år valgte 8% af streaming-hustandene den mulighed.


Det kan dog også gå den modsatte vej, som det skete for 2% af hustandene med streaming, som trods de mange øvrige tilbud på fjernbetjeningen valgte at skifte fra en mindre tv-pakke til en større.


Gruppen som tv-branchen frygter mest er dem som vælger helt at melde sig ud. Dvs. opsiger abonnementet på tv, for at holde sig til de øvrige tilbud. Af de hustande der benytter streaming valgte 7% at opsige deres tv-pakke i 2013.


En rest på 10% af de adspurgte vidste ikke hvilken tv-pakke de havde i hustanden lige nu. Det tal kan fordeles ud på de første 3 svarmuligheder.


 


 


Hvordan har din husstands forbrug af tv-pakken ændret sig, efter der er blevet tegnet et abonnement hos en streamingtjeneste?
 



Streaming-tjenesternes indflydelse på tv-forbrug. Kilde: Forbrugere og Forbrugerelektronik 2013


 


Ændringer i tv-forbrug


Indenfor husstande med et eller flere aktive streaming-tilbud, der påvirker det ikke forbruget af flow-tv i 2 ud af 3 hustande. Der er streaming mere et suplement, til at sætte en DVD eller Blu-ray i afspilleren.


Og vi køber væsentligt færre film nu hvor streaming er kommet til. Forbruget af film på fysiske medier (DVD og Blu-ray) er styrtdykket med 40%, målt på salget i årets to første måneder sammenlignet med samme periode sidste år.


En modsat effekt hos nogle husstande, er at streaming lægger sig oveni og dermed øger det samlede forbrug foran stuealteret. Det kan 6% af husstandene nikke genkendende til.


Tilbage er den gruppe der ikke har, eller ikke ønsker at forbruge mere tid foran TV’et, men blot har skiftet vaner. Hver 4. husstand (24%) fortæller at de ser mindre almindelig tv, nu hvor streaming er kommet ind i hjemmet.


I den årlige opgørelse over medieforbruget som DR udgiver, der er der da også forsvundet et kvarter ud af den daglige normale tv-seening. Samlet så vi dog stadig 3 timers “almindelig” TV om dagen i 2013 i gennemsnit, selv med streaming på menuen.


Har jeres vaner ændret sig med streaming? Skriv en kommentar herunder.


 


Læs også: Baggrund, hvad er prisen for en tv-pakke?


 


 







Om Forbrugere og Forbrugerelektronik 2013


Udgiver: Branchen ForbrugerElektronik (BFE)
Undersøgelse og databehandling: TNS Gallup



  • Undersøgelsen er baseret på 2.116 interviews indsamlet ved hjælp af TNS Gallups webpanel.
  • Målgruppen er et nationalt repræsentativt udsnit af befolkningen på 15 år eller derover.
  • Data blev indsamlet fra den 22. januar 2014 til den 30. januar 2014
  • Bestand og nyanskaffelse er beregnet på baggrund af 2.607.879 husstande.
  • Husstanden omfatter i denne undersøgelse hjemmet, sommerhus/fritidshus, bil, campingvogn/autocamper og båd.

Annonce