Forside Indhold og distribution Film

Katzenberg: Film skal ud til hjemmet efter tre uger


 


Nogle film har et kort liv i biografen og kommer hurtigt ud på video, mens andre tager længere tid.


De sidstnævnte er typisk store succeser, som biograferne gerne vil pine det sidste ud af, inden de kommer ud til download, streaming og køb på skive. Men hvis det står til Jeffrey Katzenberg er den sidste model snart en saga blot.


Katzenberg er en af Hollywoods helt store spillere. Ud over at have genoplivet Disneys animationsafdeling i 90?erne, er han også en af de tre stiftere af Dreamworks, med David Geffen og Steven Spielberg som partnere.


Han siger til Variety, at han tror fremtidens film kun har tre uger i biograferne, før de øjeblikkeligt kommer ud på de små skærme. Katzenbergs tese er, at de fleste film alligevel tjener hovedparten af deres indtjening på de første 17 dage, de er på den store skærm, og at man derfor lige så godt kan smide dem ud via digital distribution til alle de små skærme lige derefter.


Han forudsiger også, at filmselskaberne vil forsøge sig med en model, hvor skærmstørrelsen afgør, hvor meget man betaler for at se en film.

Annonce