Forside Nyheder

Penge ved reklamation på afbetalings-produkter


 


Snyder du også dig selv, når du køber elektronik på afbetaling – og produktet går i stykker mens der afdrages?


Der kan være penge at spare, hvis man kender reglerne, når man køber elektronik på afbetaling.


Det er surt, når den nye mobiltelefon pludselig går i sort, inden man overhovedet er færdig med at betale sine afdrag på den.


Men de fleste danskere tror, at de er stillet dårligere, end de egentlig er. Det viser en Megafon-undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen


Kun 14% af de adspurgte svarede rigtigt, på hvad de har ret til når et produkt købt på afbetaling går i stykker.


?Danskerne ved ikke, om de snyder sig selv, når de køber elektronik på afbetaling, og varen efterfølgende går i stykker. Det er lønsomt at give sig tid til at forstå både rettigheder og omkostninger ved at købe på afbetaling?, fortæller kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.


Godt halvdelen af mobiltelefonejerne tror fejlagtigt, at det kun er afdrag, de kan få tilbage, hvis de har ret til at ophæve købet af en mobiltelefon, de stadig betaler af på. 11 procent tror slet ikke, at de har ret til at få penge tilbage, mens mere end hver femte har svaret, at de ikke kender reglerne.


Kun 14% svarede rigtigt:


At man har ret til at få både afdrag, renter og gebyrer tilbage, hvis afbetalings-produktet går i stykker og købet ophæves.


 



Undersøgelsen er lavet af Megafon for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, og 1040 repræsentativt udvalgte mobiltelefonejere deltog.

Annonce