Forside Nyheder

Elektronisk-sport boomer


 


Computerspil på konkurrenceplan er blevet en international sportsgren, der spilles og følges af millioner verden over.


Elektronisk sport boomer også i Danmark med store turneringer som FIFA DM på lørdag, hvor verdens bedste virtuelle fodboldspiller stiller op


Computerspil er ikke længere kun tidsfordriv for teenagedrenge. Langt over 500 millioner mennesker spiller dagligt computerspil og i lande som Korea og USA tjener professionelle computerspillere årligt millioner på verdens hurtigst voksende sportsgren ? elektronisk sport også kaldet e-Sport.


 


Gymnasie-stipendier til elektroniske atleter


Fænomenet er i dag så stort, at de største turneringers præmiepuljer over 50 mio. kroner langt overgår de fleste traditionelle sportsgrene, og amerikanske gymnasier tilbyder nu stipendier til de bedste elektroniske atleter.


 


Global tilskuersport


E-Sport er på få år blevet en verdensomspændende tilskuersport, hvor turneringer i spil som FIFA, StarCraft, Counter Strike mv. trækker tusindevis af tilskuere og seere på nettet.


Der er store kommercielle interesser på spil, som senest da Amazon betalte svimlende 4,5 mia. kr. for Twitch.com, der med 55 mio. besøgende om måneden, er verdens førende e-Sport kanal på nettet.


 


Store danske turneringer


Også i Danmark er vi godt med på e-Sport bølgen. Store turneringer som Copenhagen Games, Netparty Fyn og FIFA DM trækker hvert år mange tusinde danske gamere, der dyster om store pengepræmier.


Dansk verdensmester udfordres på lørdag. Flere danske computerspillere er så dygtige til deres sportsgren, at de er med i verdenseliten. Bl.a. 18-årige August Rosenmeier fra København, der ligger nummer et på FIFAs officielle verdensrangliste over virtuelle fodboldspillere.


Senest har August Rosenmeier vundet FIFA Interactive World Cup i Rio, og på lørdag (imorgen den 6. september) skal han forsøge at genvinde titlen til FIFA DM i København.


 


Nye teknologiske muligheder


“Computerspil på konkurrenceplan har længe været et undergrundsfænomen herhjemme, men vi oplever at den brede interesse for e-Sport er boomet inden for de seneste par år.


Det er blevet langt mere socialt acceptabelt, og så er de teknologiske muligheder for at følge med i e-Sport turneringer er blevet bedre med de nye spilkonsoller som PlayStation 4 og Xbox One,” fortæller Morten Nielsen, der er formand for Multimedieforeningen.

Annonce