Forside Baggrund

Retur-varer: Slut på “krav” om alle penge retur

 


 


Der er ikke længere en garanti for at få hele købssummen refunderet når en vare retuneres, viser seneste afgørelser.


Hvis et køb ophæves, eksempelvis hvis der er opstået en fejl der ikke kan udbedres, så har praksis hidtil været at hele købssummen nærmest per automatik blev refunderet.


Sådan er det ikke længere.


Forbrugerklagenævnet har netop afgjort en række sager om, hvor mange penge forbrugerne kan få tilbage, når de har ret til at hæve et køb. Afgørelserne er de første af sin art, efter en højesteretsdom sidste år.


 


Ny praksis ovenpå højesteretsdom


I november 2013 gav Højesteret en forbruger medhold i ophævelse i en sag om køb af fladskærms-tv, købt før overgangen til digitalt tv-signal.


Men afgørelsen gav samtidig butikken lov til at fradrage et rimeligt beløb, for den den tid forbrugeren havde brugt TV?et uden problemer, og det er den afgørelse der nu får følger.


Det betyder, at du risikerer at skulle betale for den tid, hvor du har brugt varen før retuneringen.


 


41 sager afgjort


I alt har Forbrugerklagenævnet set på 41 sager om fradrag for brug.


?Forbrugerklagenævnet har set på, hvor lang tid forbrugerne har haft nytte af varen, og hvordan deres klageforløb har været. Det var der stor forskel på, og derfor er sagerne faldet forskelligt ud?, fortæller siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.


Ud af de 41 sager, blev der i 5 af sagerne givet lov til at butikken kan fratrække et beløb for brugen.


?Når forbrugeren fremover har ret til at hæve et køb, vil Forbrugerklagenævnet vurdere, om forbrugeren har haft nytte af varen, og om der derfor skal fratrækkes et beløb for det. Det er en konsekvens af Højesteretsdommen?, slutter Camilla Hesselby.


Afgørelserne handler om sager hvor produkterne har været i brug imellem 3 måneder og 23 måneder, før købet endte med at blive ophævet.

Annonce