Forside Baggrund

Sony og Panasonic bløder på TV, men holder fast

-

Sony IFA 2014

 

Panasonic og Sony har svært ved at tjene penge på TV, men fastholder at det er godt for forretningen.

Siden at de japanske elektronikproducenter fik konkurrence fra først sydkoreanerne og siden kineserne, der har de kæmpet en brav kamp om ikke mindst tv-produkterne.

Men det har vist sig at være et marked der er svært at skabe et overskud på. Produkterne må ofte sælges for billigt i forhold til produktionsomkostningerne, og det giver røde tal på bundlinjen.

Men selvom der har været rygter fremme om at droppe denne del af forbrugerelektronikken, så holder de begge stædigt fast. Det skriver Reuters i en feature-artikel om emnet.

 

TV sælger andre produkter

Det har en enkel årsag: Kvalitets TV-produkter er med til at fastholde brandet og sælge andre produkter, lyder vurderingen.

“TV er sjælen af Sony og vi ønsker ikke at være dem foruden”, lyder det fra Ichiro Takagi, chef for Sony home entertainment og lyd, i interviewet med Reuters.

Især Sonys brand vurderes af analytiker Junya Ayada som i farezonen for at blive reduceret uden TV-produkterne.

 

Høj volumen salg er passé

Sony er dog holdt op med at gå efter høj volume nu.

“Der var en tid hvor vi gik efter volume og vi tabte totalt det kapløb”, fortæller Takagi, og fortsætter:

“Selv i Trinitron-dagene (højt ansete billedrørs-tv, red.) havde vi kun en markedsandel på omkring 10%. Jeg tror 10% er passende nu.”

De seneste besparelser og rekonstruktioner i Sony resulterede i et lille overskud i koncernen i det seneste regnskabsår, og det vurderer Takagi er tilstrækkeligt til at Sony bliver i tv-forretningen.

 

Panasonic ser fortsat en niche med highend TV

Panasonic har derimod ikke oplevet et tilsvarende vendepunkt endnu, aligevel virker de heller ikke på vej mod et TV-exit.

Masahiro Shinada, chef for Panasonic’s TV-forretning, fortæller til Reuters at deres tilstedeværelse indenfor TV gør det nemmere at sælge eksempelvis hvidevarer, som er mere lønsomme for firmaet.

Ligesom Sony så ser Panasonic derfor fortsat en niche indenfor highend TV.

Om den niche så udfordres af at medievanerne udvaskes i disse år, og betydningen af “TV’et i stuen” bliver mindre, må tiden vise.

 

Annonce