Forside Nyheder

DR lavede ikke skjult reklame for Samsung

-
Sådan så skærmen ud i DRs sommerspot. Foto: DR
Sådan så skærmen ud i DRs sommerspot. Foto: DR

Radio- og TV-nævnet har afgjort at DR ikke reklamerede for Samsung i trailer.

Da DR tidligere i år kørte et spot for sommerens programmer, der faldt det en seer for brystet at man kunne se et Samsung-logo på en af skærmene der lå som et mosaik på en græsplæne.

”Det er uberettiget fremhævelse af elektronikmærket Samsung, fordi et Samsung-logo ses tydeligt på en skærm, der panoreres hen over flere gange i løbet af indslaget”, mente seeren, der gik til Radio- og TV-nævnet med sin klage.

Men det mener nævnet ikke.

”Det angivne formål med indslaget er at illustrere, at DRs programmer kan ses på en række forskellige enheder. Samsung-skærmen er kun en af de forskellige skærme, som vises, og selvom den er den største, og navnet er det mest tydelige, finder nævnet ikke, at fremhævelsen går ud over det tilladelige set i lyset af indslagets formål”, lyder det blandt andet i nævnets vurdering.

Nævnet mener heller ikke at ideen med de mange skærme ville kunne realiseres uden at vise logoer eller firmanavne.

 

Annonce