Forside Nyheder

Nethandel: De første sager om forringede returvarer er afgjort

-
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

De første sager om værdiforringelse af returvarer, efter de nye regler for nethandel, er afgjort.

I sommeren 2014 trådte nye regler for handel på nettet i kraft. Som en del af det har de nethandlende nu lov til at fratrække et beløb for værdiforingelse på returvarer, efter forhandlerens skøn.

Forbrugerklagenævnet har netop afgjort de første sager værdiforringelse, hvor forbrugerne fortrød et netkøb. I begge sager har forbrugerne fået hele købesummen retur.

Sagerne faldt ud til forbrugernes fordel fordi sælger ikke havde oplyst dem om betingelserne for at fortryde købet.

“I begge tilfælde har netbutikkerne ikke oplyst forbrugerne klart og tydeligt om betingelserne for at fortryde købet. Derfor har nævnet vurderet, at forbrugerne har krav på at få alle deres penge tilbage”, fortæller konstitueret kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Bager.

I det ene tilfælde var den originale embalage smidt ud og i det andet tilfælde var varen (et bundkort) defekt.

Selve afgørelsen kan læses her.

 

Sådan er reglerne for værdiforringelse

  • Du har som udgangspunkt 14 dage til at fortryde et netkøb.
  • Du må prøve og undersøge varen på samme måde, som du kan og må i en fysisk butik.
  • Er varen forringet i værdi ved tilbageleveringen til netbutikken, og skyldes det, at du har brugt den mere, end man kan og må i en fysisk butik, kan du forvente at skulle betale for værdiforringelsen.
  • Du skal dog kun betale for værdiforringelsen, hvis netbutikken klart og tydeligt har oplyst dig om fortrydelsesretten og betingelserne for at fortryde købet, herunder standardfortrydelsesformularen.
  • Det er netbutikken, som i første omgang fastslår, om varen er forringet i værdi, og hvad den kan sælges for til andre forbrugere.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Annonce