Forside Baggrund

Klumme: Dead Phone Walking

-
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Klumme: Rekviem for Windows Phone, der synes umulig at redde nu.

Microsofts seneste forsøg på at indtage den mobile platform ser nu ud til at være umulig at redde fra den visse død. Windows Phones markedsandel er ifølge de seneste undersøgelser nu røget ned under 1%. Microsoft har taget konsekvensen og har solgt feature phone-forretningen fra, har fyret 1.850 medarbejdere i den finske mobiludviklings-afdeling, de overtog ved Nokia-købet, og har meddelt, at de er klar til at æde 950 mio. dollar i tab på den mobile konto.

I en situation, der allermest minder om Komiske Ali, der står og benægter, at amerikanske tropper har indtaget Bagdad, mens amerikanske tropper indtager Bagdad i baggrunden, siger Microsoft dog, at de stadig har en smartphone-forretning. Der er formentlig tale om en road map, der skal køres færdig på grund af aftaler med OEM-producenter. Ellers ville der blive tale om endnu større tab end de mange milliarder de allerede har tabt.

 

Dead Phone Walking

Men for alle andre er det tydeligt. Windows Phone går lige nu i en dødsmarch med direkte retning mod graven. En dødsmarch, der ser total uafvendelig ud. Hvis man skal sætte Windows Phones dødsfald ind i sorgprocessens fem faser, så ser Microsoft lige nu ud til at være i den fjerde. Den første fase, benægtelsen, satte ind, allerede da Steve Ballmer stadig var chef i firmaet.

Man nægtede at tro på, at der ikke kunne være plads til et tredje, stort mobilt styresystem, da den første interesse udeblev, og Microsoft kunne konstatere, at app-udviklerne simpelthen bare ikke var med ombord. Det sidste fik Microsoft til at gå over i den frustration og vrede, der kendetegner sorgprocessens anden fase. Den tredje fase er forhandlingen. Der, hvor man prøver desperat at gøre noget ved situationen ved at tilbyde al muligt for at få en uafvendelig situation vendt.

I Microsofts tilfælde er det kendetegnet ved det årelange forsøg, Microsoft gjorde på at få app-udviklerne til at komme med om bord. De gik endda så langt som at gøre det superlet at lave Android-apps om til Windows Phone-apps ved at kapsle dem ind i software, der kunne køre på deres egen platform. Men app-udviklerne bed stadig ikke på.

Så lige nu er Microsoft i den fjerde fase: Depressionen. Hvor de begynder at leve med konsekvenserne af, hvad der sker, og hvad de er nødt til at foretage sig for at komme videre. Den sidste fase, accepten, er muligvis også indtruffet allerede. Faktisk er det ret sandsynligt, at Microsoft har accepteret, at Mobile Phone er færdig og at det kun er udadtil, at de stadig holder en maske med et værdigt ansigtsudtryk.

 

Windows var på telefoner længe før Android og iOS

Et eller andet sted kan man dog godt forstå, hvis Microsoft er frustrerede. Det var noget andet, hvis situationen var ligesom med Amazons Fire Phone, der simpelthen bare ikke fungerede særlig godt. Problemet er at de fleste anmeldere og eksperter længe har været enige om, at Windows Phone faktisk er et udmærket system i sig selv. Der mangler bare det, der gør smartphone-oplevelsen unik: Støtte fra resten af økosystemet.

Det så ellers ret lyst ud til at starte med. Da den første, egentlige Windows Phone-version blev annonceret i 2010 var det første gang, Microsoft faktisk så ud til at havde forstået, hvordan man laver et mobilt styresystem. Da Android og iOS ikke engang var tænkt på endnu, lavde Microsoft mobile versioner af Windows. Windows CE blev lanceret i 1996, og i 2000 var den at finde på PocketPC-baserede PDA’er. Senere kom Windows Mobile, der så i 2009 internt i Microsoft begyndte at figurere som Windows Phone.

Relanceringen af Microsofts mobile platform vakte begejstring til at starte med. To af de største techmarked-analysefirmaer, Forrester og IDC, kom begge med meget positive prognoser. De forventede, at Windows Phone ville overhale iOS og blive markedets nummer to i henholdsvis 2015 og 2016. Det siger måske en hel del om, hvor meget man skal passe på med at stole på den slags firmaer og deres evner til at forudsige fremtiden.

Men Windows Phone fik også ros af anmelderne. Denne skribent var en af dem, der syntes godt om systemet. Live Tile-konceptet var en meget mere elegant måde at få informationer ud på forsiden af telefonen på uden at skulle rode med og opsætte widgets som på Android. Widgets holder sig som regel ikke til det samme design-regelsæt, så størrelser og design varierer vildt, hvilket kan få det hele til at virke rodet. På grund af ensartetheden i Windows Phone-designet var der mere orden i tingene.

Microsoft indførte det spartanske, enkle og nærmest skandinaviske designsprog længe før Google indførte deres Material Design og Apple fulgte trop med tyndere linjer og et farvel til skygger på alting. Det var en enklere og mere direkte oplevelse at bruge Windows Phone. Småting som at de fleste Windows Phones havde en dedikeret udløserknap til kameraet gjorde tingene mere direkte. Mange af os var overraskede over, at lige netop Microsoft, der tidligere havde gjort mange ting så besværligt som muligt, kunne lave noget, hvor enkelheden var så meget i højsædet.

 

En Rolls-Royce på en øde ø

Men problemet var altid apps. Hver gang en ny tjeneste så dagens lys, var det altid kun til Android og iOS. Og Microsoft havde svært ved at få helt essentielle apps ombord, sådan at f.eks. Instagram-brugere måtte vente i flere år på at få en native Instagram-app. Og når så endelig app’en landede, var Windows Phone altid den sidste platform, der fik en opdatering.

Resten af økosystemet haltede også. De fede cases, man kunne få til iPhone og de store Android-modeller, kunne ikke fås til Windows Phone. Tilbehør var et problem. Det var besværligt at streame ting. Så hjalp det ikke, at Windows Phone-modeller fra HTC havde federe lyd end så mange andre, og at Nokia-modellerne havde de bedste kameraer på markedet. Hvad nytter det at have en Rolls-Royce, hvis man bor på en øde ø uden mennesker…eller veje?

Tager man helikopter-blikket på, er Windows Phone imidlertid et endnu mere interessant fænomen. Systemet er jo langt fra det første system, der har måtte bukke under for iOS og Androids dominans. Der er mange mobile OS’er fra de sidste 20 år, der har måttet lade livet, efter iOS og Androids duopol blev et faktum fra 2007 og frem.

Mange Recordere-læsere husker sikkert smartphone-platforme som GEOS, EPOC, S40/S60, Symbian, WebOS (der jo startede som et mobilsystem, men ikke er det længere), og så naturligvis BlackBerry OS – en platform, der har været endnu længere om at dø. Og har Firefox OS mon meget af en fremtid? Og det er bare lige dem, jeg kan huske uden at skulle slå noget op.

Alle disse systemer havde mulighed for at gå på nettet, installere apps og afvikle underholdnings-indhold. Så hvad er det lige, der gør iOS/Android-duopolet så uigennemtrængeligt? Hvorfor er der ikke plads til flere end to systemer?

 

Hvem kan bryde duopolet?

Det handler om flere ting. Dels er der app-problemet. Det koster penge, tid og kræfter at udvikle apps, så naturligvis vil udviklerne helst kun lave dem til så få platforme som muligt på én gang. Dels handler dem om historik. Da iPhone landede, var det første gang, folk uden nørdede tendenser kunne få en smartphone, de både syntes var lækker og kunne bruge uden at skulle erhverve sig stor teknisk sans. Android var allerede på vej ud, da det skete, og den standard, iPhone satte for, hvordan app-ikoner skulle se ud og organiseres på skærmen, blev også hurtigt standard på Android. Og det kom der en hel del patent-sager ud af, som bekendt.

I dag er Android fuldkommen dominerende med mere end 82% af verdensmarkedet, primært på grund af pris. Det er simpelthen billigere at lave en Android-telefon, fordi Android er open source. Det helt store spørgsmål er – på den lange bane- om der kan komme noget ind og presse iOS endnu mere ud i tovene, eller som kan æde sig ind på Androids andele i en grad, hvor det betyder noget.

Det skal i givet fald være et system, der både er billigt, nemt for app-udviklerne at arbejde med, og som folk kan lide. Og for at det sidste skal være tilfældet, skal det tilbyde noget helt unikt, som hverken iOS eller Android kan og som er en must-have-feature. En killer app.

Det er naturligvis ikke umuligt, men der er også meget, der tyder på, at vi helt forlader smartphone-platformen, før vi forlader iOS og Android. Det er svært at se, hvem der skulle kunne komme op med noget, der på kort tid kan vende situationen på hovedet.

Det bliver i hvert fald ikke Microsoft, der nu klogelig har overgivet sig og i stedet for at satse på deres eget system, satser på at få deres bedste produkter ud på de to dominerende, mobile platforme.

Nu mangler vi bare at bedemanden kan erklære Windows Phone helt død. Ære være dets minde.

 

Annonce