Forside Nyheder

Ny B&O topchef: Ingen hellige køer

-
Foto: recordere.dk
Foto: recordere.dk

Ny B&O-direktør er klar til at slagte hellige køer, hvis det kan bringe B&O tilbage på vinderkurs.

Per 1. juli var der skiftedag på direktørgangen hos Bang & Olufsen. Tue Mantoni havde sidste arbejdsdag med udgangen af juni og dagen efter tiltrådte koncernens nye topdirektør.

Den nye mand i spidsen for B&O hedder Henrik Clausen og han kommer fra en direktørstilling i Telenor, hvor han senest stod i spidsen for det Telenor-ejede mobilselskab DiGi i Malaysia.

Erhvervsmediet Finans har talt med ham, for at høre om hans tanker og ideer med den verdenskendte elektronikproducent fra Struer.

For Bang & Olufsen er fyldt 90 år, og det er ingen hemmelighed at de kæmper med at finde deres plads, som en lille spiller på et globalt marked.

Dette i en verden hvor selv storproducenterne bliver bedre og bedre til design, og hvor streamingteknologier og internetforbundne enheder på forskellige måder kan være en udfordring for de mere traditionelle tv-produkter og home automation, som har været et B&O særkende i mange år.

 

Beoplay A1. Foto: recordere.dk
Beoplay A1 er det hurtigst sælgende produkt i B&Os historie. Foto: recordere.dk

 

Beoplay er en succes

Bang & Olufsen har – helt fortjent – opnået stor succes med B&O PLAY. Deres subbrand for streaminghøjttalere og hovedtelefoner. De produkter sælger godt og høster ofte ros, senest med produkter som streaminghøjttaleren Beoplay A1 og den nye lydprofil i Beoplay H6 hovedtelefoner.

“Der er ingen tvivl om, at B&O Play skal fortsætte sit gode moment. Vi er jo lykkedes med at bringe et brand på banen, der supplerer og skaber synergi til Bang & Olufsen-branded. Det skal vi fortsætte med”, lyder det fra Henrik Clausen til Finans.

 

TV-produkter har været en udfordring

Ingen tvivl om at lyd er en kernekompetance hos B&O, og et område hvor de som producent fortsat gør en forskel.

Til gengæld har det haltet mere med TV-produkterne. Et af koncernens vigtigste ben i den aktuelle fordeling af indtjening, men også et område der har kostet på bundlinjen.

De TV-nyheder der nu ventes klar her til september var ifølge recordere.dks oplysninger oprindelig planlagt til marts i år, og forsinkelserne på dette vigtige område var ifølge vore kilder en ikke uvæsentlig årsag til at bestyrelsen valgte et direktørskifte nu.

Så den ny mand på posten, Henrik Clausen, står over for en fortsat udfordring med at få B&O trimmet og tilbage på vinderkurs, ikke mindst indenfor TV.

 

Ingen freestyling

Der bliver dog ikke tale om freestyling fortæller Henrik Clausen til Finans. De planer der allerede er igang fortsætter uændret.

“Hvis du spørger mig, om vi kan gøre 10 andre ting freestyling ved siden af den lagte plan, så er svaret nej. Vi er nødt til at fokusere på kernekomponenterne i strategien både i forhold til, hvad der skal drive vores vækst, og hvad der skal sikre vores bundlinje. Så i den forstand har jeg ikke frie hænder”, fortæller Henrik Clausen til Finans, på spørgsmålet om han har fået frie hænder af bestyrelsen.

På spørgsmålet om hvorfor han takkede ja til opgaven lød det:

“Fordi B&O for mig er et ikonisk brand. Og hvad betyder det? Det betyder masser af muligheder for fortsat salg og udvikling”, fortalte han til Finans.

 

Ingen hellige køer

Henrik Clausen har overfor medarbejderne beskrevet sig selv som en “no nonsens” type, en der går lige til sagen.

Så på spørgsmålet om han er klar til at slagte hellige køer for at få Bang & Olufsen tilbage på vinderkurs lød ordene:

“Vi kommer til at gøre det, der skal til for at udvikle forretningen, som der er behov for”, slutter Henrik Clausen til Finans.

 

Se også

Bang & Olufsen OLED TV (opsamling)

Nye B&O TV har “Philips” indmad (rygte)

Test af Beoplay A1

 

Annonce