Forside Baggrund

Spotify uden kontrakt med de største pladeselskaber

-

Spotify logo thumbnail stock

Spotify ønsker at slippe billigere for musikken og kontrakterne med verdens 3 største pladeselskaber er udløbet.

Spotify står nu uden kontrakter med verdens tre største pladeselskaber: Universal, Warner og Sony.

Det handler om penge. Spotify og pladeselskaberne kan ikke nå til enighed om afregning for musikstreamingen, og derfor er kontrakterne ikke blevet fornyet. Det skriver Music Business Worldwide.

Kontrakten med Universal udløb for et år siden. Warner-kontrakten udløb tidligere på året og Sonys her før sommer.

 

Musikken flyder fortsat

I praksis er dette ikke et stort problem for Spotifys brugere lige nu og her. Musikken flyder fortsat, for Spotify indhenter licenser på månedsbasis istedet.

Det virker samtidig utænkeligt at et af de store pladeselskaber skulle kunne finde på at trække al deres indhold fra musiktjenesten, sålænge Spotify bare betaler den pris de hele tiden har betalt for musikken.

 

Pladesselskaberne er sure

Men pladeselskaberne har set sig sure på Spotifys seneste tiltag, hvor de matcher Apple på familieabonnementet.

Her før sommer åbnede Spotify op for et flerbruger abonnement, hvor op til 6 familiemedlemmer kan streame musikken for 149 kr/måned.

Se: Prisfald på Spotify til familier.

Pladeselskaberne bryder sig ikke om at Spotify går ud med den slags PR-tiltag, uden at have langtidskontrakterne i hus.

En betydningsfuld kilde beskriver det overfor Music Business Worldwide, som at Spotify lige nu bevæger sig i en gråzone, i forhold til hvad pladeselskaberne vil tillade på midlertidige licensaftaler.

 

Apple Music står i vejen

Spotify fik oprindelig en form for introduktionsrabat hos pladeselskaberne, fordi de som pionerer var med til at skabe markedet for musikstreaming.

Efter hvad Music Business Worldwide erfarer, så sender Spotify lige nu omkring 55% af indtægterne videre til pladeselskaberne.

Apple sender 58% af indtægterne fra Apple Music videre til pladeselskaberne, efter at de tre måneders prøveperiode er udløbet.

Procentsatserne angivet her er eksklusiv det provenue som musikforlagene får. De ventes at hente 13-15% af indtægterne.

Spotify ønsker at få pladeselskabernes andel endnu længere ned, og det er blevet stridens kerne.

For med succesen for Apple Music, der før sommer passerede 15 mio. betalende brugere (hvor Spotify har ca. 30 mio.) der har Spotify svært ved at presse prisen længere ned.

 

Færre eksklusive titler

Det at Spotify står uden langtidskontrakter med de store pladeselskaber, og ønsker at betale færre penge til pladeselskaberne og dermed musikerne, kan betyde færre godbidder.

Hvorfor udgive et album eksklusivt på Spotify for en periode, når nu Apple både giver flere penge og har langtidskontrakter med pladeselskaberne.

Så selvom musikken fortsat flyder fra Spotify, så er det ikke en ønskesituation for Spotifys kunder at musiktjenesten befinder sig i dette ‘limbo’ og irriterer pladeselskaberne med nye tiltag uden en egentlig kontrakt.

Kilder fortæller dog til Music Business Worldwide at parterne nu nok skal nå til enighed på et tidspunkt, og det mest sandsynlige udfald er nye kontrakter der afspejler de aftalevilkår og priser som har været praksis de seneste 3 år.

 

 

Annonce