Forside Nyheder

Fremtidens tv-reklamer bliver personlige

-
Foto: recordere.dk
Foto: recordere.dk

I fremtiden kan den reklameblok du ser på TV være personligt udvalgt til jer efter jeres interesser.

Når der ses almindelig tv, det der i tv-branchen kaldes flow-tv, så er reklameblokkene ens for alle. Alle der ser den samme kanal som jer, ser også de samme tv-reklamer.

Men sådan bliver det ikke nødvendigvis i fremtiden. Der forskes intensivt i nye måder at få gjort reklamerne mere relevante for den enkelte seer. Så vi igen bliver interesseret i at følge budskaberne på tv-skærmen.

Fremtidens tv-reklamer bliver personlige. På IBC-udstillingen i Amsterdam fik vi et indblik i denne nye verden, demonstreret af firmaet IRT.

Der var dog tale om en teknologi-demo her, men noget som de er langt fremme med i forhold til det tyske og andre markeder.

 

Foto: recordere.dk
Foto: recordere.dk

Via HbbTV

På standen viste de hvordan HbbTV, i den seneste version 2.0, kan benyttes til to former for reklamer:

  • På en tv-udsendelse om emnet ure kunne der vises en reklame i bunden af skærmen, hvor man med et tryk på ‘rød knap’ på fjernbetjeningen kunne ledes videre til køb af den type produkter. Altså en moderne form for TV Shop, men til mere almindelige TV-programmer og dokumentarer.
  •  

  • Via HbbTV 2.0 kan en normal reklameblok på TV erstattes af en personlig reklameblok. Så når der kommer reklamer vil seere med HbbTV istedet se reklamer der er personligt tilpasset og streamet til TV’et via nettet.

Det er teknisk muligt at parre dette med ‘second screen’ så tv-programmet ikke forlades, men at den relevante hjemmesiden istedet bringes frem på en tablet foran TV’et.

 

Foto: recordere.dk
Standen hos IRT med demonstration af personlige reklamer. Foto: recordere.dk

 

Hvor kender de os fra?

Vi er vant til at Google, Facebook og andre ved en masse om os, fordi vi via brugen af deres tjenester “afslører” hvad vi interesserer os for.

Men hvordan kan TV-kanalen gøre en reklameblok mere personlig?

Det er lidt ud fra samme teknologier som allerede er i brug i stor stil på nettet og de tjenester som benyttes der.

Benyttes HbbTV læres vore vaner. Benyttes ‘second screen’ (som en tablet) kan den knyttes til dette, ligesom TV’et kan registrere hvilke smart-enheder der er i hjemmet som benyttes til TV. Derudover kan tv-fabrikanterne også sælge data om hvad vi ser og interesserer os for.

Jo flere af disse forskellige interesser der kan udarbejdes og kombineres, jo mere præcis kan sådan en personlig reklameblok blive. Måske ikke personligt som ‘i dig’, men så afstemt med interesser indenfor hjemmet.

I Danmark er det endnu kun DR der benytter HbbTV, og de har jo som bekendt ikke reklamer på skærmen. Men ude i fremtiden kan de personlige reklameblokke også komme ind i dit tv.

 

Annonce