Forside Indhold og distribution Film

FoMO driver streaming-trang: Vil vil kunne tale med

-
Foto: recordere.dk
Foto: recordere.dk

Hver 3. dansker har set en film eller tv-serie på streaming for at kunne tale med om den.

TV-programmer, film og serier er gode samtaleemner i sociale sammenhænge, og vi trykker gerne PLAY på streamingtjenesten en ekstra gang, for at kunne tale med blandt venner, i skolen eller på arbejdet.

Hver 3. dansker har set en film eller serie for at kunne tale med, når venner eller kollegaer taler om den. Blandt de unge danskere er det næsten halvdelen. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Voxmeter på vegne af Viaplay.

I undersøgelsen svarer hver tredje dansker (32%), at de har set en film eller serie for at kunne tale med, når kollegaer eller venner taler om den. Og næsten halvdelen af danskerne mellem 18-29 år (47%) har prøvet at kaste sig over en ny film eller serie, så de kunne være med i snakken.

“Undersøgelsen viser, at vi ikke kun streamer film og serier for vores egen underholdnings skyld, men også lidt for andres, så vi kan tale med”, fortæller Christina Haugaard, kommunikationschef i Viaplay Danmark.

 

FoMO (Fear of Missing Out)

At tv-indhold kan være med til at sætte en dagsorden og skabe kommunikation blandt danskerne, er meget positivt, lyder det fra Rasmus Helles. Han er lektor i medievidenskab ved Københavns Universitet og mener, at det altid har været tv-mediets rolle i populærkulturen:

“Tv-mediet har altid drevet kommunikation både foran og bagved skærmen. Det giver os en fælles referenceramme og kan være med til at etablere, styrke og udvikle forskellige sociale relationer og fællesskaber”, siger han og tilføjer:

“I dag er medieudbuddet blevet meget større, end det var i de gamle monopoldage. Derfor er det også helt naturligt, at den såkaldte FoMO-følelse (fear-of-missing-out) er blevet en tro følgesvend – det er et grundvilkår, for vi kan simpelthen ikke nå at se det hele”.

Film og serier kan samtidig være en naturlig anledning til at tale med kollegaer og venner om mere seriøse emner som fx køn, religion, sex og politik.

 

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført på vegne af Viaplay af Voxmeter i perioden fredag d. 27. maj til torsdag d. 2. juni 2016 blandt 1.004 nationalt repræsentative interviews i Voxmeters internetpanel.

Voxmeters internetpanel er udelukkende telefonisk rekrutteret. Dermed undgås den selvselektion, der er forbundet med selvtilmelding via pop-ups, bannerreklamer, hjemmeside e.l.

Dette sikrer, at panelet er repræsentativt for hele den del af befolkningen, som har internetadgang.

 

Annonce