Forside Produkter Mobil

Forbrugerstyrelse: Se hvad vi har svært ved at købe

-
Foto: Shutterstock.com

En ny analyse viser at tv- og teleprodukter er blandt de områder vi finder de sværest at handle ind på.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens er klar med analysen  ‘Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder’.

Her har EU-kommissionen spurgt forbrugere i 10 sammenlignelige lande, hvordan de oplever at købe varer på 42 forskellige områder.

Undersgelsen peger på hvilke områder vi finder det nemt at handle nyt og hvilke vi har det svært med. De enkelte markeder har fået karakter efter:

  • Markedets gennemsigtighed
  • Tilliden til markedet
  • Markedets opfyldelse af forbrugernes forventninger

I top-5 har danskerne placeret:

  • Mobiltelefoni
  • Fastnettelefoni
  • TV-abonnementer

De to øvrige i top-5 er investeringer og brugte biler.

”De danske forbrugere synes, det er svært at navigere rundt på en række markeder, når de er på jagt efter den bedste vare eller ydelse. Ofte er det komplicerede produkter, der volder vanskeligheder, men det kan også være mere simple ydelser, som føles svære at sammenligne”, fortæller vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Mette Rose Skaksen.

Danskerne synes generelt, at det er sværere at handle på markederne, end forbrugerne i de øvrige lande gør. Hele undersøgelsen kan læses her.

 

 

Annonce