Forside Indhold og distribution Film

Apple og Amazon vil have fat i James Bond

-

Der er kommet et par uventede spillere med i budkrigen over rettighederne til at distribuere fremtidige James Bond-film.

De sædvanlige, store Hollywood-studier er allerede på banen naturligvis, og såvel Warner Bros., Universal og Fox er klar til at smide store pengebeløb på banen, hvis ikke Sony Pictures får lov til at beholde rettighederne. Sidstnævntes kontrakt udløb nemlig med den seneste Bond-film, ’Spectre’.

Men de store Hollywood-selskaber i Los Angeles skal nu konkurrere med techfirmaer nordfra i Californien. Det skriver Hollywood Reporter. Fra Silicon Valley er Apple kommet på banen med det store checkhæfte (og ja, checks bruges stadig til tider i USA), mens Amazon er kommet fra Seattle med penge på lommen.

Det er måske ikke så overraskende, at Amazon blander sig. Firmaet har hele tiden været åbne om deres ambitioner på biograffilms-området – og har kun fået mere blod på tanden efter de mange priser, der blev kastet efter ’Manchester By The Sea’.

Det er lidt mere overraskende, at Apple er på banen. Vi ved allerede, at Apple har store planer om at bruge milliarder af dollar på at lave deres eget indhold, men dette formodes at skulle distribueres via firmaets vanlige platforme. Apple har ikke noget specielt hul igennem til verdens biografer. Men det kan de naturligvis få.

Apples Bond-ambitioner kunne dog også hænge sammen med, at de to tidligere Sony-chefer, der nu arbejder på Apples planlagte egenproduktion, har arbejdet med Bond-franchisen tidligere.

Annonce