Forside Indhold og distribution Film

’Netflix for biografer’ er et hit i USA

-

Det lader til, at Netflix-modellen kan bruges alle vegne.

Abonnements-idéen, hvor man for et lille beløb om måneden kan se film ad libitum er nu begyndt at sprede sig til biograferne i USA, og er allerede rigtig populært.

MoviePass lancerede deres abonnement til biograffilm i USA i august måned, og har netop annonceret, at de allerede er nået op på en million medlemmer. Medlemmerne betaler 10 dollar om måneden, hvilket giver dem ret til at gå i biografen én gang dagligt. Man kan dog kun se film i standardformater, altså ingen IMAX eller 3D-film, f.eks. Og man skal købe billetter til samme dag – ikke noget med at bestille i forvejen.

Der er næsten frit valg mellem film og biografer, for man får simpelthen bare et betalingskort, man kan bruge til at købe billetter i mere end 4.000 biografer i USA. Det er cirka det antal biografer, man taler om, når man siger, at en film kommer ud i bred distribution Man kan også købe billetter via en app, og oven i købet komme ned på 7 dollar om måneden, hvis man betaler et år forud.

En af USAs største biografkæder, AMC, er dog skeptiske og har i følge Variety kaldt konceptet ”uholdbart”. Det sidste sker med reference til, at MoviePass faktisk betaler biograferne den fulde pris for biografbilletten.

Hvis en MoviePass-abonnent således går i biografen hver eneste dag, sådan som vedkommende har ret til, kan MoviePass hurtigt komme til at lægge omkring 2.000 kroner om måneden ved billetlugen for medlemmet, men kun få omkring 70 kroner ind. Det ser naturligvis uholdbart ud, men MoviePass satser på, at langt de fleste mennesker, der tegner abonnementet vil gå langt sjældnere i biografen.

Der er dog allerede begyndt at dukke konkurrenter op til MoviePass, så spørgsmålet er om det er en model, der kan brede sig – måske også til Europa.

Annonce