Forside Indhold og distribution Film

’Star Trek’ og Indiana Jones kan komme under samme tag

-

Der konsolideres på livet løs i den amerikanske mediebranche, og det gøre det endnu sværere at være forbruger af indhold via streamingtjenester.

Disneys overtagelse af det meste af 21st Century Fox og teleselskabet AT&Ts overtagelse af bl.a. HBO via købet af Time Warner får nu måske følgeskab af en tredje konsolidering.

Reuters meddeler, at der er forhandlinger om en fusion mellem Viacom og CBS. De ejes begge af mediegiganten National Amusements, der igen ejes af Den magrtfulde Redstone-familie. CBS er et legendarisk selskab i den amerikanske underholdningsindustri, der startede som en radiokanal, men siden blev både til en national tv-kanal, et nyhedsselskab, et pladeselskab (siden solgt til Sony) med mere. Igennem tiden har de givet verden alt fra ’Star Trek’ over ’M*A*S*H’ til ’Carpool Karaoke’ i ’Late Late Show with James Corden’

Viacom ejer derimod Paramount Pictures, der naturligvis er et af de ældste og største filmselskaber i Hollywood, hvor filmserier som ’Transformers’, ’Mission: Impossible’, ’Shrek’ og ’Indiana Jones’-filmene hører hjemme. De ejer f.eks. også MTV og dermed Comedy Central.

Man kan spørge sig selv, hvorfor det skulle være så stor en beslutning at fusionere de to selskaber, når de alligevel ejes af det samme firma. Men en sammenlægning ville få massiv betydning for, hvordan indhold produceres og distribueres i de to firmaer, og det er her, det også kan få betydning for danske forbrugere af Hollywood-stof.

En sammenlægning vil formentlig betyde besparelser hist og her, hvilket kan gå ud over enkelte produktioner, og det kan betyde, at visse serier og film kommer under ny ledelse – hvilket kan få betydning for selve indholdet.

Derudover kan det få betydning for måden, vi forbruger indhold på. En konsolidering af de to firmaer kan betyde, at deres indhold bliver hevet væk fra ”fællesplatforme” som Netflix eller iTunes (Begge firmaer har allerede trukket sig fra Hulu) og i stedet skal findes på en proprietær streamingplatform. Det er den strategi, Disney har valgt, og hvis et konsolideret CBS/Viacom vælger at gøre det samme, kan det blive trenden fremover.

Med andre ord kan en konsolidering føre til at Hollywood bliver endnu mere silo-agtig end nu, og at man skal abonnere på et hav af tjenester for at få adgang til alt det, man gerne vil have.

Ifølge Reuters er forhandlingerne dog på et meget tidligt stadie. En sammenlægning blev forsøgt i 2016 uden held. Men Disney-Fox-handelen skete meget pludseligt efter lang tids stilstand i forhandlingerne, så hold øje med disse sider.

Annonce